W środę 8 lutego podczas konferencji prasowej poznaliśmy pełną listę nominacji do nagród Orły 2023, które są odpowiednikami amerykańskich Oscarów. Zwycięzców spośród 18 kategorii wybiera środowisko filmowe. Kto ma w tym roku szansę na najważniejsze wyróżnienie w polskim kinie? W kategorii „najlepszy film” o statuetkę będą walczyć Chleb i sól, Johnny, Silent Twins, Kobieta na dachu oraz IO. Najwięcej szans na nagrodę ma ten ostatni – bo aż 11! Laureatów Orłów poznamy 6 marca. Organizatorem w tym roku jest Niezależna Fundacja Filmowa oraz Polska Akademia Filmowa.
O czym opowiada IO Jerzego Skolimowskiego?
Film Skolimowskiego jest hołdem dla francuskiego klasyka Na los szczęścia, Baltazarze. Na ekranie obserwujemy życie jednego osiołka, którego spotykają zarówno dobre, jak i złe rzeczy. Jego historia rozpoczyna się w cyrku, zwierzę jest tam bite i dręczone. Miłosierdzie okazuje mu jedynie dziewczyna (Sandra Drzymalska), dla której rozstanie jest bardzo emocjonalne. Scenografię filmu stanowią wyludnione miasta i małe wsie. Przed zwierzęciem rozrasta się świat, ale ludzie stają się coraz mniejsi. Osiołek pokonuje lasy, w których czają się myśliwi, szkoły z niepełnosprawnymi dziećmi, a także pola bitwy bezmózgich kiboli. Cały czas widz zadaje sobie pytanie: „czemu ten osiołek jest winien?”. Niestety świat jest okrutny, reżyser wrzuca widzów czasami w sam środek największego koszmaru, towarzyszą temu dziwne ujęcia i spływająca z ekranu czerwień. Osiołek staje się lustrem dla człowieka, określa nam całą panoramę naszych relacji ze zwierzętami. Film z pewnością nie jest dedykowany dla wszystkich, niektóre sceny są bardzo ciężkie. Mimo to, warto jest zatrzymać się w naszym codziennym biegu i popatrzeć jak wygląda otaczający nas świat.
Nominowani do Orłów 2023:
Najlepszy film
„Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska
„Kobieta na dachu”, reż. Anna Jadowska
„Chleb i sól”, reż. Damian Kocur
„Johnny”, reż. Daniel Jaroszek
„Io”, reż. Jerzy Skolimowski
Najlepszy filmowy serial fabularny
„Królowa” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Arni Olafur Asgeirsson, Kacper Wysocki, Otto Geir Borg, prod. Opus TV dla Netflix
„Kruk”, sezon 3 reż. Maciej Pieprzyca, Adrian Panek, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
„Minuta ciszy” reż. Jacek Lusiński, scen. Jacek Lusiński, Szymon Augustyniak, prod. Aurum Film dla CANAL+ Polska
„Odwilż” reż. Xawery Żuławski, scen. Marta Szymanek, Piotr Szymanek, prod. Magnolia Films dla HBO Europe
„Wielka woda” reż. Jan Holoubek, Bartłomiej Ignaciuk, scen. Kasper Bajon, Kinga Krzemińska, prod. Telemark dla Netflix
Najlepsza reżyseria
Damian Kocur „Chleb i sól”
Aleksandra Terpińska „Inni ludzie”
Jerzy Skolimowski „Io”
Anna Jadowska „Kobieta na dachu”
Agnieszka Smoczyńska „Silent Twins”
Najlepszy scenariusz
Damian Kocur „Chleb i sól”
Aleksandra Terpińska „Inni ludzie”
Jerzy Skolimowski, Ewa Piaskowska „Io”
Maciej Kraszewski „Johnny”
Anna Jadowska „Kobieta na dachu”
Jacek Lusiński, Szymon Augustyniak „Śubuk”
Najlepsza główna rola kobieca
Katarzyna Figura „Chrzciny”
Agnieszka Grochowska „Fu*king Bornholm”
Sandra Drzymalska „Io”
Dorota Pomykała „Kobieta na dachu”
Małgorzata Gorol „Śubuk”
Najlepsza główna rola męska
Ireneusz Czop „Broad Peak”
Tomasz Schuchardt „Chrzciny”
Jacek Beler „Inni ludzie”
Dawid Ogrodnik „Johnny”
Piotr Trojan „Johnny”
Najlepsze scenografia
Aleksandra Klemens „Chrzciny”
Mirosław Koncewicz „Io”
Anna Pabisiak „Kobieta na dachu”
Ewa Skoczkowska „Marzec’68”
Marcelina Początek-Kunikowska „Orzeł. Ostatni patrol”
Najlepszy dźwięk
Adam Szmit, Michał Bagiński „Chrzciny”
Zofia Moruś, Marek Polenda „Cicha ziemia”
Radosław Ochnio „Io”
Sebastian Brański, Wojciech Mielimąka, Marcin Kasiński „Johnny”
Marcin Ejsmond, Mirosław Makowski „Marzec’68”
Radosław Ochnio, Michał Fojcik „Orzeł. Ostatni patrol”
Marcin Lenarczyk „Silent Twins”
Marcin Kasiński, Kacper Habisiak, Tomasz Wieczorek „Śubuk”
Najlepszy montaż
Wojciech Włodarski „Apokawixa”
Magdalena Chowańska „Inni ludzie”
Agnieszka Glińska „Io”
Piotr Wójcik, Bartłomiej Piasek „Orzeł. Ostatni patrol”
Agnieszka Glińska „Silent Twins”
Najlepsze zdjęcia
Łukasz Gutt „Broad Peak”
Tomasz Woźniczka „Chleb i sól”
Michał Dymek „Io”
Jolanta Dylewska „Orzeł. Ostatni patrol”
Kuba Kijowski „Silent Twins”
Najlepszy film europejski
„Ennio” reż. Giuseppe Tornatore
„Matki równoległe” reż. Pedro Almodovar
„Najgorszy człowiek na świecie” reż. Joachim Trier
„Paryż 13 dzielnica” reż. Jacques Audiard
„Vortex” reż. Gaspar Noe
Najlepszy film dokumentalny
„Anioły z Sindżaru” reż. Hanna Polak
„Lombard” reż. Łukasz Kowalski
„Pisklaki” reż. Lidia Duda
„Silent Love” reż. Marek Kozakewicz
„Syndrom Hamleta” reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Odkrycie roku
Damian Kocur „Chleb i sól” (reżyseria)
Damian Kocur „Chleb i sól” (scenariusz)
Jakub Skoczeń „Chrzciny” (reżyseria)
Aleksandra Terpińska „Inni ludzie” (reżyseria)
Daniel Jaroszek „Johnny” (reżyseria)
Najlepsze kostiumy
Anna Englert „Apokawixa”
Dorota Roqueplo „Brigitte Bardot cudowna”
Agata Culak „Broad Peak”
Dominika Gebel „Chrzciny”
Katarzyna Lewińska „Io”
Dorota Roqueplo „Marzec’68”
Małgorzata Zacharska „Orzeł. Ostatni patrol”
Katarzyna Lewińska „Silent Twins”
Anna Englert „Śubuk”
Najlepsza muzyka
Marek Napiórkowski „Bejbis”
Paweł Mykietyn „Io”
Bartłomiej Gliniak „Marzec’68”
Marcin Macuk, Zuzanna Wrońska „Silent Twins”
Adrian Konarski „Szczęścia chodzą parami”
Maciej Zieliński „Święta inaczej”
Najlepsza charakteryzacja
Agnieszka Jońca „Brigitte Bardot cudowna”
Katarzyna Wilk „Broad Peak”
Lilianna Gałązka „Johnny”
Lilianna Gałązka, Ludmiła Krawczyk „Marzec’68”
Dariusz Krysiak „Orzeł. Ostatni patrol”
Tomasz Matraszek „Prorok”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
Matylda Damięcka „Apokawixa”
Maja Ostaszewska „Broad Peak”
Magdalena Koleśnik „Inni ludzie”
Maria Pakulnis „Johnny”
Aleksandra Konieczna „Śubuk”
Najlepsza drugoplanowa rola męska
Sebastian Fabijański „Apokawixa”
Andrzej Konopka „Chrzciny”
Grzegorz Damięcki „Fu*king Bornholm”
Mateusz Kościukiewicz „Io”
Andrzej Seweryn „Śubuk”
Macie jakieś swoje typy na tegorocznych zwycięzców? Dajcie nam koniecznie znać w komentarzach!