Universal Music Group zapowiedziało, że wycofa miliony swoich utworów z platformy TikTok. Oznacza to, że użytkownicy TikToka nie będą mogli już jednocześnie utworzyć viralowych filmików i korzystać z muzyki wielu znanych artystów, takich jak Taylor Swift, ale także i polskich artystów spod skrzydeł dystrybutora.

Universal Music Group jest gigantem w przemyśle muzycznym. Posiada prawa do ponad 30% światowej muzyki. Postanowił uporać się z TikTokiem, który zbudował pozycję ważnego narzędzia do promocji artystów. Koncern zarzuca TikTokowi, że nie płaci wystarczająco za licencje udostępnionych mu bibliotek muzycznych, a także że nie dba o bezpieczeństwo i prywatność swoich użytkowników (w tym artystów) w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji.

W tym celu w mediach społecznościowych UMP wystosowało list otwarty do artystów, tłumacząc dlaczego muszą zaprzestać współpracy z TikTokiem.

Nasza misja jest prosta: chcemy pomagać Artystom jak najlepiej realizować ich kreatywny i komercyjny potencjał. Aby osiagnąć ten cel, nasz doświadczony zaangażowany zespół nawiązuje współprace z partnerami z całego świata podchodzącymi z pełną odpowiedzialnością do wynagradzania Artystów oraz z szacunkiem do stuchaczy.

Jednym z tych partnerów jest TikTok – ciagle rosnąca w siłę platforma charakteryzująca się wykorzystaniem zaawansowanej technologii oraz olbrzymią liczbą użytkowników na całym świecie. Podobnie jak w przypadku innych mediów społecznościowych, sukces TikToka w znacznej mierze opiera się na wykorzystaniu muzyki stworzonej przez naszych Artystów. Jego kierownictwo z dumą podkreśla, że ,,muzyka stanowi podstawę wrażeń, jakich dostarcza TikTok”, a nasze analizy potwierdzają, że większość treści na TikToku zawiera muzykę – więcej niż jakakolwiek inna duża platforma. Warunki naszej współpracy z TikTokiem określa umowa, która wygasa 31 stycznia 2024 roku. Podczas rozmów dotyczących jej przedłużenia zależało nam na trzech luczowych kwestiach: odpowiednim wynagradzaniu naszych Artystów, ochronie praw prawdziwych Artystów przed szkodliwymi aspektami Al oraz cyberbezpieczeństwie użytkowników TikToka. (…) Pracujemy też nad wykorzystaniem Al, jednak w sposób, który będzie chronił prawa i interesy Artystów w bliskiej, ale też dalekiej przyszłości ponadto, wraz z wieloma partnerami angażujemy się w kwestie cyberbezpieczeństwa użytkowników, a dzięki temu i Artystów.

– czytamy w liście UMP w mediach społecznościowych.

Jeśli chodzi o wynagradzanie Artystów, TikTok zaproponował stawki o wiele niższe niż inne glówne media społecznościowe. Mimo olbrzymiej i wciąż rosnącej liczby użytkowników, przychodów z reklam – coraz większego udziału muzyki w publikowanych treściach, TikTok odpowiada za zaledwie około 1% naszych dochodów Innymi słowy, TikTok chce tworzyć biznes oparty na muzyce, ale nie chce za nią uczciwie płacić. TikTok nie tyko pozwala na publikację nagrań stworzonych przez Al, ale też rozwija narzędzia, które umożliwiają, promują i wręcz zachęcają do tworzenia ich na platformie. Wymaga także udzielenia praw w umowie, które umożliwiłyby tym treściom znacznie ograniczyć wysokość tantiem wypłacanych prawdziwym Artystom, czyli chce de facto doprowadzić do wyparcia Artystów przez Al. Co więcej, TikTok poświeca mało uwagi problemom związanym z ogromną ilość treści, które naruszają prawa naszych Artystów, nie proponuje żadnych sensownych rozwiązań problemu content adjacency, nie wspominając nawet o fali mowy nienawiści, dyskryminacji, znęcania się i molestowania, która zalewa platformę, a jedyny sposób, w który można próbować usunąć nieodpowiednie treści (takie jak pornografia z „udziałem” Artystów spreparowana przy pomocy techniki deepfake), jest wyjątkowo niewygodny i przede wszystkim często nieskuteczny. Jednak kiedy zaproponowaliśmy, by TikTok podszedł do powyższych kwestii tak jak nasi inni partnerzy, najpierw spotkaliśmy się z obojętnościa, a nastepnie z próbami zastraszania. (…) Jak próbowano nas zastraszyć? Poprzez usunięcie muzyki niektórych naszych rozwijających się Artystów, przy jednoczesnym zachowaniu treści największych światowych gwiazd, którzy napedzali ruch na platformie. Strategia TikToka jest prosta: wykorzystać moc platformy, aby skrzywdzić bezbronnych Artystów i zmusić nas do podpisania niekorzystnej umowy, której warunki niegodnie traktują muzykę, Artystów i ich fanów. Nigdy się na to nie zgodzimy. Zawsze będziemy walczyć o naszych Artystów i bronić kreatywnej i komercyjnej wartości muzyki.

Całość listu znajdziecie na oficjalnym profilu UMP na Instagramie,

 

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij!

Facebook
Twitter
Pocket
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

O Autorze

Picture of Adrian Matuszkiewicz

Adrian Matuszkiewicz

Student na katowickiej Filmówce i absolwent dziennikarstwa. Nieostrożny eskapista. Uwielbia moment po wyjściu z kina, kiedy świat filmowych fantazji ciągnie go za jeden rękaw a drugi powiewa już na wietrze, stojąc w rozkroku pomiędzy fikcją a rzeczywistością. Stały w uczuciach do Coppolowskiej Marii Antoniny, mięsnej sukienki Lady Gagi i zaklęć niewybaczalnych.

Kategorie

Rodzaje Wpisów

Najnowsze Wpisy