Kącik Popkultury

16. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków – co warto obejrzeć?

Już 16 listopada 2022 rozpocznie się kolejna edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków! W formie stacjonarnej wydarzenie potrwa do 23 listopada, a pokazy odbywać się będą w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka. Nie zapomniano również o osobach, które nie mogą zjawić się w stolicy, dlatego aż do 4 grudnia potrwa edycja online. W tym roku na widzów czeka około 40 seansów, rozłożonych w sześciu różnych sekcjach – Japan Feel-Good, Hongkong. Kino czasu przemian, Nowe kino Azji, Asian Cinerama, Retrospektywa Edwarda Yanga oraz Kino Grozy. W artykule dowiecie się, co warto obejrzeć podczas tegorocznej edycji festiwalu!

Japan Feel-good

Pięć smaków
„Funky Forest”, reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shinichiro Miki (Japonia, 2015)

Nowa sekcja została stworzona po to, by zapewnić widzom dobre samopoczucie! Znajdą się tu zatem zarówno komedie, jak i typowe feel-good movies prosto z kraju kwitnącej wiśni.

„Funky Forest”, reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shinichiro Miki (Japonia, 2015)

Kultowa japońska komedia stworzona przez komików przepełniona jest skeczami pełnymi czarnego humoru. W filmie uświadczymy całej gamy surrealizmu oraz dziwoty, które mogą być dla widza niezwykle ciekawym doświadczeniem. Twórcy nie ograniczają się w żadnym stopniu. Uświadczymy tu zarówno UFO, psychodeliczne sny oraz podłączone do ciał maszyny.

„Ito”, reż. Satoko Yokohama (Japonia, 2021)

Uznana reżyserka Satoko Yokohama w swoim filmie przedstawia temat lokalności oraz siostrzanej solidarności. Jest to opowieść o dziewczynie, która rozpoczyna pracę w kawiarni. Podąża ona własną ścieżką, odrzucając różne rodzinne tradycje. Próbuje znaleźć balans między nowoczesnością, a tradycją.

„Kot do wynajęcia”, reż. Naoko Ogigami (Japonia, 2012)

Projekcja filmu Naoko Ogigami jest dedykowana pamięci Jagody Murczyńskiej. Jest to historia Sayoko, która znana jest ze swojej miłości do kotów. Dziewczyna postanawia wypożyczać czworonożnych przyjaciół osobom, którzy miewają w życiu jakieś zmartwienia.

„Rybie dziecko”, reż. Shuichi Okita (Japonia, 2022)

Sakana-Kun jest jednym z najbardziej ekscentrycznych japońskich internetowych celebrytów. Uwielbia morskie stworzenia, jest od nich specjalistą. Zwany jest przez to „rybim dzieckiem”. Produkcja opowie nam historię życia tej niezwykle interesującej postaci.

Ponadto w sekcji znalazły się następujące tytuły: „Letnia opowieść, reż. Shuichi Okita (Japonia, 2020), „Liście komeliny, reż. Hideyuki Hirayama (Japonia, 2022), „Moje słodkie trunki, reż. Akiko Ohku (Japonia, 2019) oraz „Mori, siedlisko artysty, reż. Shuichi Okita (Japonia, 2018).

Hongkong. Kino czasu przemian

Pięć Smaków
„Infernal Affairs: Piekielna gra”, reż. Andrew Lau, Alan Mak (Hongkong, 2002)

Ta sekcja przedstawi nam najlepsze filmy z Hongkongu, które zostały zrealizowane po 1997 roku – czyli po oddaniu regionu w ręce Chin. Znajdziemy tu spektakularne kino gangsterskie oraz spokojne obrazy, które ukażą nam codzienne życie tego miasta.

„Infernal Affairs: Piekielna gra”, reż. Andrew Lau, Alan Mak (Hongkong, 2002)

Produkcja otrzymała wiele nagród podczas Golden Horse Film Festival 2003 oraz Hong kong Film Awards 2003. „Infernal Affairs” to obecnie kultowy już thriller. Historia przestępców oraz gliniarza rozkochała w sobie widzów na całym świecie i stała się międzynarodowym fenomenem.

„Miłość i papierosy”, reż. Pang Ho-Cheung (Hongkong, 2010)

Zdobywca nagrody za najlepszy scenariusz podczas Hong Kong Film Awards 2011 opowiada o tym, jak zakaz palenia w biurach sprawił, że ludzie wyszli na zewnątrz, dzięki czemu bezsprzecznie mogli poszerzyć swoje kontakty towarzyskie. To historia miłosna Cherie i Jimmy’ego, których połączył wspólny nałóg.

„Motyl”, reż. Yan Yan Mak (Hongkong, 2004)

Film Yan Yan Mak to rzadki przykład kina lesbijskiego prosto z Hongkongu. Jest to historia romansu Flavii, zamężnej nauczycielki, oraz Yip – młodziutkiej piosenkarki. Romansu, który sprawi, że Flavia przypomina sobie o niespełnionej miłości sprzed lat.

„PTU”, reż. Johnnie To (Hongkong, 2003)

Kolejna produkcja, która zdobyła nagrody podczas Golden Horse Film Festival 2003 oraz Hong Kong Film Awards 2004. Podczas jednej z konfrontacji z przestępcami sierżant Lo Są traci swoją służbową broń. Z racji tego, że może to zakończyć jego policyjną karierę, koledzy z jednostki postanawiają wyruszyć przez oświetlony neonami Hongkong w poszukiwaniu broni.

Ponadto w sekcji znalazły się następujące tytuły: „Moje słońce, reż. Judy Chu (Hongkong, 2022), „Septet: Opowieść o Hongkongu, reż. Ann Hui, Sammo Hung, Ringo Lam, Patrick Tam, Johnnie To, Hark Tsui, Yuen Woo-ping (Hongkong, 2020), „W pogoni za smokiem, reż. Jason Kwan, Jing Wong (Hongkong, 2017) oraz „Wąska droga, reż. Lam Sum (Hongkong, 2022).

Nowe Kino Azji

Pięć Smaków
„Niech żyje Leonora!”, reż. Martika Ramirez Escobar (Filipiny, 2022)

Stała sekcja konkursowa powraca podczas kolejnej edycji festiwalu. Składa się na nią 11 filmów, które zostały zrealizowane przez początkujących artystów.

„Niech żyje Leonora!”, reż. Martika Ramirez Escobar (Filipiny, 2022)

Leonora jest przeogromną miłośniczka kina akcji, która w przeszłości sama tworzyła takie filmy. Dzięki pewnemu konkursowi na scenariusz filmowy ma szansę powrócić do swojej ukochanej branży.

„Posłaniec z chmur”, reż. Rahat Mahajan (Indie, 2022)

Rahat Mahajan serwuje nam opowieść o niespełnionej miłości dwójki uczniów szkoły z internatem u podnóża Himalajów. Film w swojej konstrukcji przypomina współczesny mit przepełniony sennymi pejzażami, pośród których błądzą nie tyle zakochani w sobie bohaterowie, ile pamięć o przeszłości.

„Arnold jest wzorowym uczniem”, reż. Sorayos Prapapan (Tajlandia, 2022)

Arnold to uczeń, który dorabia na oszukiwaniu podczas egzaminów wstępnych do szkół. Arnold, jak wielu młodych ludzi w jego wieku, nie wie, co chciałby robić w życiu, co wywołuje u niego wiele lęków o swoją przyszłość. Film Prapapana to satyra na system edukacji w Tajlandii.

„Yuni”, reż. Kamila Andini (Indonezja, 2021)

Historia Yuni, która nie wybrała jeszcze życiowej drogi. Marzenia i pragnienia szesnastolatki zderzają się jednak z rzeczywistością społecznych norm i przesądów. O tym, jaki będzie jej los, chcą zdecydować inni.

Ponadto w sekcji znalazły się następujące tytuły: „Duchy przeszłości„, reż. Rahul Sadasivan (Indie, 2022), „Inwazja barbarzyńców„, reż. Tan Chui Mui (Malezja, 2021), „Pamięć ziemi„, reż. Kim Quy Bui (Wietnam, 2021), „Przesąd„, reż. Park Kang (Korea Południowa, 2021), „Wąska droga, reż. Lam Sum (Hongkong, 2022), Wiosenny pobrzaskreż. Fumito Fujikawa (Japonia, 2022) oraz „Wyciszenie„, reż. Chienn Hsiang (Tajwan, 2021).

Asian Cinerama

Pięć Smaków
„Za szybcy, za czuli”, reż. Nawapol Thamrongrattanarit (Tajlandia, 2022)

W sekcji znajdziemy filmy uznanych twórców. Dzieła, które zachwycały na międzynarodowych festiwalach oraz rozkochały w sobie azjatyckich widzów.

„Terroryści”, reż. Ho Wi Ding (Tajwan, 2021)

Losy kilku młodych ludzi splata ze sobą przypadek, ale też pragnienie znalezienia bratniej duszy. Każda kolejna scena w tej niechronologicznie opowiedzianej historii odsłania ich motywacje, problemy i decyzje.

„Uprowadzenie”, reż. Pil Gam-sung (Korea Południowa, 2021)

Gang bezwzględnych porywaczy spotka na ulicy filmową megagwiazdę Hwanga Jung-mina i postanawiają go porwać. Szybki i wybuchowy blockbuster Pila Gam-sunga, który potwierdza, że Koreańczycy robią świetne filmy akcji.

„Za szybcy, za czuli”, reż. Nawapol Thamrongrattanarit (Tajlandia, 2022)

Jay to mistrz świata w speed stackingu. Kiedy opuszcza go dziewczyna, która do tej pory była też jego opiekunką, trzydziestoletni mężczyzna musi w końcu stać się samodzielny. Jest to pierwszy pełnoprawny blockbuster w karierze Thamrongrattanaritaa.

Ponadto w sekcji znalazły się następujące tytuły: „24, reż. Royston Tan (Singapur, 2021) oraz „Wielka noc, reż. Jun Robles Lana (Filipiny, 2021).

Retrospektywa: Edward Yang

Pięć Smaków
„I raz, i dwa”, reż. Edward Yang (Tajwan, Japonia, 2000)

Podczas festiwalu odbędzie się pierwszy w Polsce przegląd twórczości mistrza Tajwańskiej Nowej Fali. Edward Yang w swojej twórczości ukazywał Tajwan i jego stale zmieniającą się przestrzeń.

„Historia z Tajpej”, reż. Edward Yang (Tajwan, 1985)

Rozczarowany brakiem szans na kontynuację kariery baseballisty, A-Lung przyjeżdża ze Stanów Zjednoczonych do Tajpej, by odwiedzić narzeczoną. Wystawiona na próbę czasu, głęboka więź z dzieciństwa zostaje skonfrontowana z odmiennymi doświadczeniami życiowymi pary bohaterów.

„Terroryści”, reż. Edward Yang (Tajwan, 1986)

Zdobywca nagród na festiwalach: Golden Horse Film Festival 1986 oraz Locarno Film Festival 1987. Yang w swoim filmie przedstawia rozczarowania miłosne, związki z przypadku, nierówności klasowe i małe akty przemocy, które dopełniają postmodernistyczny obraz Tajpej.

„Jasny dzień lata”, reż. Edward Yang (Tajwan 1991)

Zdobywca trzech nagród na Golden Horse Film Festival 1991. Historia przenosi nas do 1960 roku. W Tajpej mają miejsce nieustanne walki gangów. Pewien nastolatek zabija swoją dziewczynę co okazuje się być częścią całego systemu opartego na terrorze.

„I raz, i dwa”, reż. Edward Yang (Tajwan, Japonia, 2000)

Film, który w 2000 roku zdobył statuetkę za najlepszą reżyserię podczas festiwalu w Cannes. Film o rodzinie oraz obrazie życia klasy średniej w Tajpej. Każdy z bohaterów zmaga się ze swoją codziennością: problemami w pracy i w małżeństwie, chorobą bliskich, rozczarowaniami miłosnymi, przemocą w szkole. Nic nie jest do końca takie, jakie się wydaje.

Ponadto w sekcji znalazły się następujące tytuły: „Tego dnia na plaży, reż. Edward Yang (Tajwan 1983) oraz „Konfucjańska konsternacja„, reż. Edward Yang (Tajwan, 1994).

Kino Grozy

Pięć Smaków
„Irul: Nawiedzony Hotel”, reż. M.S. Premiera Nath (Malezja, 2021)

Ostatnia z sekcji sprawi, że widzom szybciej zacznie bić serce. Za sprawą Kina Grozy poznamy cztery azjatyckie tytuły, które można już było obejrzeć podczas październikowej Azjatyckiej Nocy Grozy.

„Irul: Nawiedzony Hotel”, reż. M.S. Premiera Nath (Malezja, 2021)

Grupa ambitnych filmowców oraz specjalistów od zjawisk paranormalnych wybiera się do stanu Penang. Chcą sprawdzić, co czai się w owianym złą sławą, opuszczonym hotelu Crag, zapominając o tym, jak zazwyczaj kończą się tego rodzaju historie. Naszą recenzję filmu znajdziecie tutaj – Irul: Nawiedzony hotel. Malezyjski found footage [RECENZJA] [AZJATYCKA NOC GROZY].

„Utrapienie”, reż. Teddy Soeriaatmadja (Indonezja, 2021)

W domu pewnej rodziny w Dżakarcie pojawia się opiekunka mieszkającej na prowincji matki. Kondycja starszej pani znacznie się ostatnio pogorszyła i trzeba się nią zaopiekować. Wyprawa w odległe rejony Jawy okaże się dla bohaterów podróżą ku brutalnej prawdzie, która nigdy nie miała ujrzeć światła dziennego.

Ponadto w sekcji znalazły się następujące tytuły:Duchy przeszłości„, reż. Rahul Sadasivan (Indie, 2022) oraz „Przesąd„, reż. Park Kang (Korea Południowa, 2021).

Pięć Smaków
Fot. materiały prasowe

Dzięki Festiwalowi Pięć Smaków mamy okazję zapoznać się z filmami Dalekiego Wschodu: zarówno nowościami, jak i kultowymi klasykami. Jak co roku program jest bardzo zróżnicowany, w rezultacie czego każdy fan swojego gatunku znajdzie coś dla siebie. Wielu tytułów wręcz nie można przegapić! Kącik Popkultury będzie obecny podczas tegorocznej edycji festiwalu, więc możecie spodziewać się w najbliższym czasie naszych filmowych recenzji.

Pełen program Festiwalu Pięć Smaków, wraz z podziałem na sekcje oraz opisami filmów, znajdziecie poniżej:

16. Festiwal Filmowy Pięć Smaków – Program wydarzenia

Obejrzyjcie również trailer tegorocznego święta kina azjatyckiego:

Podabał ci się artykuł? Udostępnij

Facebook
Twitter
Pocket
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

O Autorze

Martyna Kucybała

Martyna Kucybała

Dziecko Marvela, które nosi w sobie ogromne pokłady miłości do Spider-Mana oraz innych bohaterów i złoczyńców z Nowego Jorku. Z wielką chęcią wypiłaby szklaneczkę whisky w towarzystwie Jessici Jones i pobujała się po mieście z Milesem Moralesem. Miłośniczka kina, zwłaszcza tego bliskowschodniego. Uzależniona od kupowania Funko Popów i kart kolekcjonerskich a prywatnie ogromna fanka basketu i piłki nożnej.

Kategorie

Rodzaje Wpisów

Najnowsze Wpisy