Już za dwa tygodnie we Wrocławiu oraz online rozpocznie się 23. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty! Jak co roku na fanów kinowych wrażeń czeka ponad 200 filmów z całego świata. Z tej okazji przygotowaliśmy zestawienie 10 najciekawszych pozycji, których nie można przegapić podczas trwania festiwalu.
1. „Blue Jean” – Wielka Brytania 2022, reż. Georgia Oakley
Anglia, 1988 rok. Konserwatywny rząd Margaret Thatcher przygotowuje się do uchwalenia ustawy stygmatyzującej lesbijki i gejów, zmuszając Jean, nauczycielkę wychowania fizycznego, do prowadzenia podwójnego życia. Film zdobył wiele nagród, w tym nagrodę publiczności (sekcja Giornate Degli Autori) na festiwalu w Wenecji.
2. „Bogu dzięki, chłopiec” – Jordania, Francja, Arabia Saudyjska, Katar 2023, reż. Amjad Al Rasheed
To pierwszy jordański film prezentowany na festiwalu w Cannes. Nawal (Mouna Hawa) zostaje wdową. Zrozpaczonej kobiecie, matce małej córeczki, nie dane jest jednak przeżyć żałoby w spokoju i przy wsparciu bliskich. Pozornie zatroskany brat zmarłego szybko ujawnia swoje prawdziwe intencje: domaga się sprzedaży mieszkania Nawal, by otrzymać swoją część spadku. Zgodnie z obyczajem i prawem ani wdowa, ani córka nie dziedziczą po mężu i ojcu. Gdyby para miała syna, to co innego. Zdesperowana Nawal obwieszcza, że jest w ciąży. Jedno kłamstwo pociąga za sobą kolejne, co grozi coraz poważniejszymi konsekwencjami.
3. „Femme” – Wielka Brytania 2023, reż. Sam H. Freeman, Ng Choon Ping
Jules (Nathan Stewart-Jarrett) jest uwielbianą przez publiczność drag queen. Po brutalnym pobiciu przez białego byczka (George Mackay) Jules zamyka się w sobie i porzuca występy. Kiedy po raz kolejny spotyka swojego agresora, dochodzi do tego w gejowskiej saunie. Idąc za impulsem, Jules z mglistym planem zemsty wikła się w ryzykowną grę z żyjącym w szafie chłopakiem.
4. „Georgie ma się dobrze” – Wielka Brytania 2022, reż. Charlotte Regan
Debiut Charlotte Regan został nagrodzony Wielką Nagrodą Jury na festiwalu Sundance. W filmie przyglądamy się relacji 12-letniej dziewczynki (Lola Campbell) z prawie obcym jej ojcem. Dziewczynka po śmierci matki mieszka sama z wyimaginowanym wujkiem, który pozwala jej ukryć przed światem zbyt wczesną samodzielność. Rezolutna, wyszczekana dziewczynka na czynsz zarabia kradnąc rowery.
5. „La Chimera” – Włochy, Francja, Szwajcaria 2023, reż. Alice Rohrwacher
Osobliwa historia osadzona w latach 80. ubiegłego wieku w Toskanii opowiada o Brytyjczyku, który dołącza do bandy plądrującej groby w poszukiwaniu historycznych artefaktów. Arthur towarzyszy grupie rabującej groby i handlującej starożytnymi znaleziskami, choć sam nie szuka zysku ani przygody. Niczym Orfeusz, ma nadzieję odnaleźć w zaświatach to, co utracił.
6. „Monster” – Japonia 2023, reż. Hirokazu Kore-eda
„Monster” został nagrodzony na festiwalu w Cannes za scenariusz. W filmie samotna matka dostrzega dziwne zachowania syna, podejrzewa nauczyciela o znęcanie się nad nim, ale dyrekcja szkoły nie reaguje… Monster jest czymś więcej niż portretem dzieciństwa czy krytyką bezdusznego japońskiego systemu edukacji. To film o tym, jak szybko wydajemy osądy, nie znając kontekstu, nie chcąc słuchać argumentów drugiej strony.
7. „Niedźwiedzie nie istnieją” – Iran 2022, reż. Jafar Panahi
To kolejny film, w którym Jafar Panahi rozprawia się z irańskim reżimem. Poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, nie oszczędza również własnego środowiska, a nawet samego siebie. W swoim najnowszym filmie pokazuje, jak nadzoruje realizację nowego projektu – jest jednak odseparowany od ekipy i kontaktuje się z nią jedynie za pomocą internetu (na reżyserze wciąż ciąży formalny zakaz wykonywania zawodu). Panahi stara się robić dobrą minę do złej gry i znosić niewygody, wierząc, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy. Życzeniowe myślenie artysty nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością, a atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta. Film został nagrodzony między innymi na festiwalach w Wenecji oraz w Chicago.
8. „Opadające liście” – Finlandia, Niemcy 2023, reż. Aki Kaurismäki
Pracownica supermarketu i uzależniony od alkoholu robotnik poznają się przypadkowo pewnej nocy. Wbrew wszelkim przeciwnościom i nieporozumieniom starają się zbudować związek. Film Kaurismäki zdobył Nagrodę Jury na festiwalu w Cannes.
9. „Perfect Days” – Japonia, Niemcy 2023, reż. Wim Wenders
Tegoroczny film otwarcia 23. MFF Nowe Horyzonty, „Perfect days”, opowiada historię Japończyka, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienności. Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem.
10. „Poprzednie życie” – USA 2022, reż. Celine Song
Jeden z najlepiej ocenianych filmów tego roku, „Poprzednie życie”, to historia Nory (Greta Lee) i Hae Sunga (Teo Yoo), którzy wychowali się w Korei Południowej i byli w dzieciństwie nierozłączni. Rozdzieleni przez los, spotykają się po dwóch dekadach, gdy są już innymi ludźmi: ona rozwija swoją karierę dramatopisarską w Nowym Jorku i jest żoną Arthura, on dalej mieszka w Seulu i właśnie rozstał się z dziewczyną. Wciąż jednak odnajdują w sobie dawne cechy i emocjonalną więź, która ich łączyła. Podczas tygodnia spędzonego razem snują rozmyślania o tym „co by było, gdyby…”.
Pełen program festiwalu Nowe Horyzonty znajdziecie tutaj!
Przeczytaj również: Reżyser Łukasz Róg rozpoczyna prace planie zdjęciowym filmu „Rage of Stars”! Do obsady dołączyli aktorzy z serialu „Wikingowie”