Gotowi na grudzień pełen filmowych atrakcji? W dwunastym miesiącu roku na ekrany kin nie wejdzie tak dużo pozycji jak chociażby w listopadzie, ale nie znaczy to, że nie będzie czego oglądać – wręcz przeciwnie. Poza długo wyczekiwaną kontynuacją „Avatara”, na ekranach zagości m.in. komedia dla dorosłych „Dzika noc” (w której David Harbour wcieli się w samego Świętego Mikołaja), hity tegorocznych Nowych Horyzontów – „Pięć diabłów” i „Nitram”, a także film biograficzny o Whitney Huston („I Wanna Dance with Somebody”), rewelacyjnie oceniana najnowsza pozycja w filmowym dorobku Stevena Spielberga, „Fabelmanowie”, oraz wisienka na torcie – krwawy „Terrifier 2″. Zapraszam do obszernego przeglądu premier kinowych w grudniu 2022.

Dzika noc / Violent Night, reż. Tommy Wirkola

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: USA

Sezon świąteczny w kinach rozpoczynamy thrillerową, czarną komedią o samym Świętym Mikołaju. „Dzika noc” opowiada historię bogatej rodziny, która w noc wigilijną staje się celem ataku czyhającej na ich dobra grupy przestępczej. Gdy Święta wydają się być stracone, na wezwanie córki odpowiada… sam Święty Mikołaj (znany ze „Stranger Things” David Harbour), który – zobowiązany obietnicą spełnienia życzenia dziewczynki – stawia czoła rzezimieszkom jako jednoosobowa armia. Film miał swoją światową premierę w październiku podczas Comic Conu w Nowym Yorku, gdzie zebrał przewagę pozytywnych opinii od widowni i krytyki. Dziennikarz Gizmodo, ze względu na kategorię wiekowa R widowiska, wskazał na jego liczne podobieństwa do akcyjniaków pokroju „Szklanej pułapki”. Reżyseruje Tommy Wirkola („Jaś i Małgosia: Łowcy czarownic”) na podstawie scenariusza Pata Caseya oraz Josha Millera (filmowy „Sonic: Szybki jak błyskawica”). Dystrybucja: United International Pictures.

Nitram, reż. Justin Kurzel

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: Australia

Nowy film Justina Kurzela („Snowtown”, „Makbet” i „Assassin’s Creed” z Michaelem Fassbenderem) opowiada opartą na faktach historię tytułowego bohatera, który przed 26 laty spowodował na Tasmanii największą w historii Australii masakrę ludobójczą z udziałem jednego napastnika. Kurzel w swoim fabularyzowanym filmie eksploruje wcześniejsze życie „Nitrama” (Martina Bryanta), próbując doszukać się przyczyn narastającej w nim pustki i rozwoju „jądra ciemności”, które to w przyszłości popchnie go do tak okrutnych działań. W roli głównej wystąpił nagrodzony swoim występem na zeszłorocznym festiwalu w Cannes Caleb Landry Jones. Scenariusz napisał Shaun Grant („Mindhunter”). „Nitram” zdobył aż osiem wyróżnień od Australijskiego Instytutu Filmowego, w tym statuetkę za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, montaż oraz liczne laury aktorskie. Dystrybucja: Gutek Film. Jak określił produkcję dystrybutor: „Hipnotyczny >>Nitram<< wciąga nas w świat tytułowego bohatera, jak w mroczny, dziwny sen, po którym przychodzi szok i gwałtowne przebudzenie. To thriller psychologiczny z domieszką czarnego humoru i szczyptą surrealizmu – ekscentryczne, zwodnicze kino, precyzyjnie zmierzające do mocnego finału.”

Pięć diabłów / Les cinq diables, reż. Léa Mysius

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: Francja

Jeden z największych hitów tegorocznych „Nowych Horyzontów”. „Les cinq diables” koncentruje się na postaci Vicki, dziewczynki, którą cechuje niezwykły dar: potrafi chwytać, zapamiętywać i kolekcjonować wszystkie możliwe zapachy. Do gustu Vicki przypadają jednak przede wszystkim wonie związane z jej mamą, Joanne (w tej roli najbardziej znana z „Życia Adeli” Adèle Exarchopoulos). Życie Vicki zakłóca pojawienie się Julii, dawnej znajomej Joanne z młodzieńczych lat, której to zapachy pozwalają dziewczynce przenieść się w czasie do czasów dorastania jej matki. Odkrywa wtedy rodzinny sekret związany z pożarem budynku szkolnego, który spłonął ich w mieście przed wieloma laty. „Pięć diabłów” to film miłosny z cechami realizmu magicznego, pełen nostalgii i niewypowiedzianych emocji, które powracają ze zdwojoną siłą. Za kamerą stanęła Léa Mysius („Ava”, współtworzenie scenariusza do „Paryża. 13. dzielnicy”). Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. „Pięć diabłów” zebrał entuzjastyczne recenzje widowni, to również jeden z najlepszych filmów 2022 roku zdaniem krytyczki Kai Klimek.

Śubuk, reż. Jacek Lusiński

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: Polska

Nowy film Jacka Lusińskiego („Carte Blanche”, miniserial „Minuta ciszy”) przenosi widzów do roku 1989, kiedy to młoda dziewczyna, Maryśka, zachodzi w ciążę ze starszym od niej milicjantem. Mimo przeciwności losu decyduje się urodzić dziecko i wychować je jako samotna matka, w czym wspiera ją starsza siostra. Kilka lat później okazuje się, że syn odstaje od swoich rówieśników – w wieku pięciu lat nadal ma problemy z mową, a jedyne słowo, jakie wymawia bez problemu, to właśnie tytułowe „śubuk”. Niedługo potem przychodzi diagnoza – syn Maryśki cierpi na autyzm. Samotna matka próbuje odnaleźć się w nowej sytuacji i Polsce lat 90-tych, gdzie jeszcze nikt nie rozumie tego zaburzenia. Nie poddaje się jednak i robi wszystko, aby zapewnić swojemu synowi jak najlepszą edukację i szansę na dobre życie mimo społecznego ostracyzmu. W rolach głównych m.in. Małgorzata Gorol, Andrzej Seweryn, Marta Malikowska, Filip Pławiak oraz Wojciech Dolatowski. Film zdobył Złotego Lwa za najlepszy scenariusz na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie brał również udział w konkursie głównym. Dystrybutorem kinowym jest Kino Świat. „Śubuk” zebrał dobre opinie widzów, chwalących przede wszystkim dobre odwzorowanie realiów lat 90-tych.

Matecznik, reż. Grzegorz Mołda

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: Polska

Pełnometrażowy debiut fabularny Grzegorza Mołdy („Zadra”) koncentruje się na zwolnionym z poprawczaka nastolatku Karolu (Michał Zieliński), który próbuje rozpocząć swoje życie na nowo. W mieszkaniu treningowym szybko nawiązuje nić porozumienia z Martą (Agnieszka Kryst), nauczycielką pomagającą mu w resocjalizacji. Z czasem lekcje Marty stają się coraz bardziej niekonwencjonalne, a relacja między dwójką bohaterów zyskuje na głębi i niejednoznaczności. Jak mówi reżyser: „”pomysł na film pochodzi z uwierającej mnie nadopiekuńczości oraz obserwacji, jak bardzo absurdalnie przemocowy bywa proces wychowania. Te dwie sprawy popychały mnie w kierunku takiego tematu mojego debiutu fabularnego.”. Film brał udział w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych na Festiwalu Filmowym w Gdyni, wyświetlany był również podczas Nowych Horyzontów (polska premiera) oraz Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Black Nights w Tallinnie (PÖFF). Dystrybucja: Galapagos Films. „Matecznik” zebrał umiarkowanie pozytywne recenzje krytyki, która porównuje go m.in. do greckiej nowej fali w wykonaniu Yorgosa Lanthimosa i jego „Kła”.

Wielki zielony krokodyl domowy / Lyle, Lyle Crocodile, reż. Josh Gordon, Will Speck

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: USA

Musical dla całej rodziny oparty o książkę dziecięcą „Lyle, Lyle, Crocodile” z 1965 roku. „Wielki zielony krokodyl domowy” opowiada historię przyjaźni między świeżo wprowadzonym do Nowego Yorku Joshem Primmem, a tytułowym Lyle’em – uwielbiającym kąpiele, kawior oraz przede wszystkim śpiew wielkim, zielonym krokodylem rodem z kreskówki. Kiedy na nowego przyjaciela Josha zaczyna czyhać złowrogi sąsiad Primmów, rodzina będzie zmuszona połączyć siły z właścicielem krokodyla, aby udowodnić całemu światu, że pod pełną łusek zieloną, krokodylą skórą bije ogromne serce. Obraz wyreżyserowali Josh Gordon oraz Will Speck („Firmowa Gwiazdka”) na podstawie scenariusza Williama Daviesa („Jak wytresować smoka”, „Kot w butach”). W rolach głównych: Winslow Fegley, Constance Wu, Scott McNairy, Brett Gelman oraz Javier Bardem, w postać krokodyla Lyle’a wcielił się za to piosenkarz Shawn Mendes, który współtworzył również oryginalny soundtrack. Film na ekrany sprowadzi United International Polska. „Wielki zielony krokodyl domowy” zebrał pozytywne opinie krytyki, chwalącej przede wszystkim warstwę wizualną oraz role Bardema i Mendesa.

Kociarze / Cat Daddies, reż. Mye Hoang

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: USA

Dokument autorstwa Mye Hoang to opowieść o dziewięciu mężczyznach, których życie odmieniło się nie do poznania na skutek spotkania na swojej drodze przyjaznego kota. Tytułowi „koci ojcowie” to osoby, które dzieli niemal wszystko – śledzimy losy aspirującego aktora, strażaka, kaskadera, kierowcy ciężarówki, policjanta, prezesa, programisty, nauczyciela i bezdomnego imigranta – łączy ich jednak rosnąca miłość do futrzaków, stającymi się nie tylko ich przyjaciółmi, ale i życiowymi towarzyszami w trakcie przeszkód czasu pandemii. „Kociarze” to mały fenomen międzynarodowych festiwali filmowych, gdzie obraz Hoang – mimo niewielkiej ilości pokazów – zdobył rzeszę fanów na całym świecie. Do Polski produkcję o czworonogach sprowadził dystrybutor Velvet Spoon, który zobowiązał się ufundować paczkę kociej karmy dla bezpańskich kociaków za każdy bilet na film sprzedany w ciągu pierwszych dwóch tygodni wyświetlania „Kociarzy”.

Uwolnić Poly / Poly, reż. Nicolas Vanier

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: Francja, Belgia

„Uwolnić Poly” opowiada historię dziesięcioletniej Cecile, która, wraz z mamą, powraca do rodzinnego miasteczka. Zagubiona w nowym, nieprzyjaznym otoczeniu, udaje się na show do objazdowego cyrku, gdzie poznaje Poly – urokliwego kucyka o zachwycających, akrobatycznych zdolnościach. Będąc świadkiem złego traktowania zwierząt cyrkowych przez właściciela trupy, Cecile opracowuje plan uwolnienia Poly, po czym wyrusza w podróż mającą na celu znalezienie nowego domu dla jedynego w swoim rodzaju czworonożnego przyjaciela. Film w reżyserii Nicolasa Vaniera („Bella i Sebastian”, „Chłopiec z chmur”) to familijna opowieść przygodowa o przyjaźni i wynikających z niej poświęceniach. Dystrybucja: Monolith Films.

Kierunek: Księżyc! / Peterchens Mondfahrt

PREMIERA: 2 grudnia 2022

PRODUKCJA: Niemcy, Austria

Animacja dla najmłodszych w reżyserii Aliego Samadiego (seria „Pettson i Findus”), której scenariusz powstał we współpracy z Arnem Noltingiem (autorem, nieoczekiwanie, filmów akcji dla dorosłych, w tym m.in. brutalnego niemieckiego serialu „Barbarzyńcy”). Pewnej nocy główny bohater, Piotrek, odkrywa, że zniknęła jego młodsza siostra, Ania. Podąża więc za nią na Księżyc. Rozpoczyna się niebezpieczna przygoda, podczas której Piotrek spotka m.in. boga dziecięcych snów, Piaskuna, bierze udział w kosmicznym wyścigu wzdłuż Drogi Mlecznej oraz prosi o pomoc Nocną Wróżkę. „Kierunek: Księżyc” to rodzinna historia o miłości nieznającej granic miłości brata i siostry, którzy zrobią dla siebie wszystko – nawet z włączeniem podróży w kosmos. Film oparty jest o dziecięcą książkę „Wyprawa Piotrusia na Księżyc” z 1912 autorstwa  Gerdta von Bassewitza, spotkał się jednak ze znacznie chłodniejszym odbiorem niż poprzednie ekranizacje tej historii z 1959 i 1990 roku. Dystrybucja polska: Forum Film Poland.

Kobieta na dachu, reż. Anna Jadowska

PREMIERA: 9 grudnia

PRODUKCJA: Polska, Francja, Szwecja

Nowy film Anny Jadowskiej („Dzikie róże”) skupia się na postaci Miry (Dominika Pomykała), sześćdziesięcioletniej położnej, która całe życie spędziła na zadawalaniu wszystkich innych poza sobą. Zmienia się to jednak w chwili, kiedy Mira – uzbrojona zaledwie w nóż kuchenny – ulega kaprysowi napadnięcia na okoliczny bank. „Kobieta na dachu” to psychologiczne studium życiowej katastrofy jednostki, która decyduje się na radykalny krok na skutek poczucia osamotnienia wśród najbliższych. Jadowska eksploruje nie tylko psychikę samej Miry, ale również otoczenia, które po desperackim czynie położnej już nigdy nie będzie takie samo. „Kobieta na dachu” zdobyła Złotą Żabę za najlepszy polski film na tegorocznym EnergaCameraimage, obraz Jadowskiej stawał również w szranki w Gdyni, gdzie Dominika Pomykała została nagrodzona za najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską. „Kobieta na dachu” była również brana pod uwagę jako polski kandydat do Oscara (którym ostatecznie zostało „Io”). Dystrybucja: Kino Świat.

Biały szum / White Noise, reż. Noah Baumbach

PREMIERA: 9 grudnia (na Netflix: 30 grudnia)

PRODUKCJA: USA, Wielka Brytania

Najnowszy film Noaha Baumbacha („Frances Ha”, „Historia małżeńska”) został zakupiony przez Netfliksa, ale za sprawą Gutek Film trafi wcześniej na ekrany wybranych kin. „Biały szum” to ekranizacja głośnej postmodernistycznej powieści Dona DeLillo pod tym samym tytułem, która w 1985 roku zdobyła prestiżową nagrodę U.S. National Book Award for Fiction. Historia koncentruje się na Jacku Gladneyu (Adam Driver), profesorze studiów nad Hitlerem w College-on-the-Hill, którego życia zmienia się bezpowrotnie przez „Airnborne Toxic Event” – katastrofalny wypadek kolejowy, w wyniku którego nad całym miastem Jacka rozrzucone zostają chemiczne odpady. Film ukazuje współczesną amerykańską rodzinę wobec przyziemnych konfliktów dnia codziennego w świecie, w którym zanikają wszelkie wartości. W obsadzie znaleźli się również m.in. Greta Gerwig, Don Cheadle, Jodie Turner-Smith oraz Raffey Cassidy. „Biały szum” otwierał tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, gdzie brał udział w konkursie głównym.

Piękny poranek / Un beau matin, reż. Mia Hansen-Løve

PREMIERA: 9 grudnia

PRODUKCJA: Francja, Niemcy

Melodramat Mii Hansen-Løve („Wyspa Bergmana”) opowiada historię Sandry (Léa Seydoux), młodej, samotnej matki, która regularnie odwiedza swojego chorego ojca, George’a (Pascal Greggory). Sandra razem z całą rodziną walczy, aby zapewnić George’owi odpowiednią opiekę, zadanie to jednak jest dla nich niezwykle wymagające psychicznie i finansowo. Tymczasem losy Sandry ponownie krzyżują się z dawnym przyjacielem, zamężnym Clémentem (Melvil Poupaud), co szybko prowadzi do pełnego wyrzutów sumienia romansu. „Piękny poranek” miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes 2022 w sekcji Directors’ Fortnight, gdzie zebrał pozytywne recenzje. Dystrybuuje Galapagos Films.

Świąteczna niespodzianka / Teddybjørnens jul, reż. Andrea Eckerbom

PREMIERA: 9 grudnia

PRODUKCJA: Norwegia

Akcja świątecznego filmu familijnego w reżyserii Andrei Eckerbom („Mikołaj w każdym z nas 2″) rozpoczyna się w momencie, gdy uboga dziewczynka Marianna, zwiedzawszy jarmark świąteczny, natrafia na loterię fantową, w której nagrodą jest miś-zabawka mówiąca ludzkim głosem. Marianna pragnie zabrać go ze sobą, ale miś przepędza ją, gdyż pragnie zostać przygarnięty przez bogatą rodzinę. Dziewczynka postanawia więc nauczyć nowego zabawkowego przyjaciela życiowych wartości, zanim na niebie zabłyśnie pierwsza gwiazdka. Dystrybuuje Vivarto.

Wielka ucieczka / The Railway Children Return, reż. Morgan Matthews

PREMIERA: 9 grudnia

PRODUKCJA: Wielka Brytania

Familijny film przygodowy w reżyserii Morgana Matthewsa („X+Y”) zrealizowany na podstawie scenariusza Daniela Brocklehursta (miniserial „Zostań przy mnie”). Przenosimy się do roku 1944, kiedy to trójka rodzeństwa została odesłana do małej, bezpiecznej od niebezpieczeństw wojennych miejscowości na angielskiej prowincji. Dzieci zostają wcielone do życzliwej rodziny, która stopniowo wdraża ich w warunki życia z dala od miejskiego zgiełku. Pewnego dnia rodzeństwo natrafia jednak na młodego żołnierza, który ukrywa się przed Żandamerią. Młodzi bohaterowie łączą siły, aby pomóc nieznajomemu zdążyć na ostatni pociąg i tym samym wrócić do domu. „Wielka ucieczka” to kontynuacja filmu „Przygoda przyjeżdża pociągiem” z 1970, opartego o książkę pod tym samym tytułem autorstwa E. Nesbita („The Railway Children”). W obsadzie znalazł się m.in. znany z „Gry o Tron” i „Moonfall” John Bradley. Dystrybuuje Kino Świat.

Mecz o wszystko / Strijder, reż. Camiel Schouwenaar

PREMIERA: 9 grudnia

PRODUKCJA: Holandia, Niemcy

W grudniowym repertuarze, na fali trwającego Mundialu, znalazło się i coś dla fanów piłki nożnej. „Mecz o wszystko” to pełnometrażowy debiut Camiela Schouwenaara (odpowiedzialnego m.in. za krótkometrażowe animacje „Polski wojownik” i „Randka w ciemno”) przeznaczony dla całej rodziny. Głównym bohaterem historii jest Dylan, utalentowany małoletni piłkarz, którego życie staje na głowie na skutek tragicznego wypadku. Dylan doznaje poważnej kontuzji, przez którą nie jest w stanie kontynuować sportowej kariery i zmuszony jest do poruszania się na wózku inwalidzkim. Chłopiec rozpoczyna rehabilitację, nie mogąc pogodzić się z faktem, że wszystkie jego marzenia legły w gruzach. Na dodatek jego miejsce w drużynie zajmuje najlepszy przyjaciel Dylana, Youssef. Czy chłopak na nowo odnajdzie w sobie motywację i zacznie czerpać siłę z czegoś, co początkowo uznał wyłącznie za słabość? O tym przekonacie się na kinowym ekranie. Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Film został wyróżniony podczas 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Kino Dzieci, otrzymał również pełną polską wersję językową (dubbing).

Avatar: Istota wody / Avatar: The Way of Water, reż. James Cameron

PREMIERA: 16 grudnia

PRODUKCJA: USA

Tego filmu z pewnością nie trzeba nikomu bliżej przedstawiać – dla wielu „Istota wody” to nie tylko najbardziej oczekiwana premiera grudnia, ale i roku, czy nawet dekady. Marka science-fiction Jamesa Camerona powraca na ekrany kin po trzynastu latach nieobecności, podczas których produkcja sequeli wielokrotnie się opóźniała. Cameron jednak zawziął się, aby dotrzymać danego słowa i pracował nie nad jednym, a nad czterema kontynuacjami równolegle, z czego dwa (część drugą i trzecią) udało mu się już w pełni nakręcić, a produkcja kolejnych (jeśli wszystkie cele finansowe zostaną osiągnięte) ruszy najpewniej w przyszłym roku. No dobrze, wiemy, że plany są ambitne, a skala projektu olbrzymia – ale czego możemy spodziewać się po samej „Istocie wody”? Druga część historii Na’vi eksplorować będzie akwatyczny świat Pandory, czego przedsmak otrzymaliśmy już w zwiastunach i specjalnym teaserze wyświetlanym po zakończeniu projekcji remastera pierwszego „Avatara”. „Way of Water” kontynuuje historię Jamesa Sully’ego i jego rodziny, którzy ponownie zostaną zmuszeni stawić czoła ludzkiemu najeźdźcy. Udadzą się w tym celu na wędrówkę po planecie, aby zjednać sobie inne plemiona zamieszkujące Pandorę. Czy jednak uda im się tego dokonać, zanim będzie za późno? Na potrzeby „Istoty wody” James Cameron opracował zupełnie nową technologię używania motion-capture pod wodą, czy jednak to wystarczy, aby kontynuacja Avatara odniosła podobny sukces, co poprzednik? O tym przekonamy się już w nadchodzących tygodniach. W obsadzie powracają: Sam Wortington, Zoe Saldana, Stephen Lang oraz – w nowej roli – Sigourney Weaver. Czas trwania widowiska to ok. 190 minut. Film wyświetlany będzie w wersji z napisami oraz dubbingiem. Dystrybucja: Disney.

Terrifier 2. Masakra w Święta, reż. Damien Leone

PREMIERA: 25 grudnia

PRODUKCJA: USA

I oto jest – najgłośniejszy slasher 2022 roku w końcu otrzyma pełnoprawną, polską dystrybucję kinową. „Terrifier 2″ to bez wątpienia jeden z największych fenomenów bieżącego roku – film Damiena Leone zarobił już 11 milionów dolarów na skromne 250 tysięcy budżetu, przewyższając wszystkie oczekiwania i stając się pewnego rodzaju legendą tegorocznych festiwali. Zaczęło się od doniesień z USA, kiedy to media społecznościowe obiegły wiadomości o filmie tak obrzydliwym, że aż wywołującym wymioty wśród widowni. Renoma ta została utrzymana również w Polsce, gdzie film zdobył ogromną popularność podczas Splat Film Fest – bilety na „Terrifiera 2″ sprzedawały się w tak zawrotnym tempie, że dla publiczności w Warszawie i we Wrocławiu codziennie dodawane były nowe, ponadprogramowe seanse. W kontynuacji slashera z 2016 roku ponownie śledzimy mordercze poczynania Arta The Clowna (David Howard Thornton), niezwykle brutalnego seryjnego mordercy siejącego spustoszenie w Miles County. Do walki z nim staje nastolatka Sienna (Lauren LaVera), która zaczyna doznawać dziwnych snów z klaunem w roli głównej. „Terrifier 2″ to oniryczny slasher, będący dla wielu fanów współczesnym „instant classiciem” tego gatunku. Dystrybucja: Monolith Films.

Naszą recenzję przeczytacie tutaj: Terrifier 2. Powrót krwiożerczego klauna z Miles County [RECENZJA] [SPLAT!FILM FEST 2022]

I Wanna Dance with Somebody, reż. Kasi Lemmons

PREMIERA: 23 grudnia

PRODUKCJA: USA

„I Wanna Dance with Somebody” to film biograficzny o życiu i karierze Whitney Elizabeth Houston, „najmocniejszym głosie naszych czasów”, napisany przez Anthony’ego McCartena („Teoria wszystkiego”, „Bohemian Rhapsody”) oraz wyreżyserowany przez Kasi Lemmons („Hariet”). W główną rolę wcieli się Naomi Ackie, dla której może być to przełomowy moment w karierze – nie od dziś wiadomo, że wszelkie organizacje przyznające nagrody w sezonie uwielbiają filmy o zmarłych ikonach amerykańskiej kultury. Poza Ackie w obasdzie znaleźli się m.in. Stanley Tucci, Ashton Sanders oraz Tamara Tunie. Dystrybucja: United International Polska.

Fabelmanowie / The Fabelmans, reż. Steven Spielberg

PREMIERA: 30 grudnia

PRODUKCJA: USA

„Fabelmanowie” to najnowszy film Stevena Spielberga, okrzyknięty przez wielu krytyków jego najlepszym reżyserskim dokonaniem od wielu lat. Fabuła luźno oparta jest o życie samego Spielberga – przenosimy się do Arizony lat 50-tych i towarzyszymy aspirującemu 16-letniemu filmowcowi, Sammy’emu Fabelmanowi, który dorasta w cieniu wielkiego, rodzinnego sekretu. Scenariusz filmu Spielberg napisał wraz z nominowanym do Oscara dramatopisarzem, Tonym Kushnerem („Lincoln”, „West Side Story”). W obsadzie m.in. Paul Dano, Michelle Williams, David Lynch, Judd Hirsch, Seth Rogen oraz Gabriel LaBelle. „Fabelmanowie” zdobyli prestiżową Nagrodę Publiczności na Festiwalu Filmowym w Toronto, co z miejsca czyni film Spielberga jednego z największych tegorocznych oscarowych graczy. Sporo mówi się też o potencjalnej aktorskiej nominacji dla Michelle Williams. Autorem zdjęć jest Janusz Kamiński, współpracujący już ze Spielbergiem przy okazji m.in. „Mostu szpiegów” czy „West Side Story”. Dystrybuuje Monolith Films.

Comedy Queen, reż. Sanna Lenken

PREMIERA: 30 grudnia

PRODUKCJA: Szwecja

Dramat młodzieżowy Sanny Lenken („Moja chuda siostra”) koncentrujący się na postaci 12-letniej Sashy – dziewczynki, która marzy o karierze tytułowej „comedy queen”, stand-upperki z talentem do rozśmieszania całego otoczenia. Jednocześnie Sasha cały czas próbuje przepracować przedwczesną śmierć matki, która popadła w depresję i popełniła samobójstwo. „Comedy Queen” to nie tylko film o upartym dążeniu do spełnienia własnych marzeń, ale także opowieść o radzeniu sobie z żałobą, tęsknocie i potrzeby uśmiechu w coraz bardziej przygnębiającym świecie. Film został wyróżniony przez Zespół Edukatorów Filmowych na Festiwalu Kino w Trampkach. Dystrybucja: Vivarto.

Pan Zabawka / Le Nouveau Jouet, reż. James Huth

PREMIERA: 30 grudnia

PRODUKCJA: Francja

Ostatnia grudniowa propozycja to „Pan Zabawka” – francuska komedia familijna z Jamelem Debbouze (Numernabis w kinowych „Asteriksach”) w roli głównej. Film Jamesa Hutha („Lucky Luke”, „Szczęście nigdy nie przychodzi samo”) opowiada o Aleksandrze – obrzydliwie bogatym, zblazowanym chłopcu, którego stać na każdą zachciankę. Nawiązuje on nietypową relację z Samym – sympatycznym pracownikiem ochrony – który staje się dla Aleksandra tytułowym „panem zabawką”; kaprysem mającym spędzać z chłopcem czas i być na każde jego skinienie palca. Przyjaźń między Samym a Aleksandrem nauczy tego drugiego pokory i pozwoli mu przewartościować własny, przesadnie materialistyczny sposób bycia. Dystrybucja: Kino Świat.

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij!

Facebook
Twitter
Pocket
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

O Autorze

Picture of Robert Solski

Robert Solski

Student czwartego roku polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i eskapista, który tak samo jak filmy pożera książki, a ostatnio też coraz częściej gra – i wirtualnie, i planoszowo. Stara się oglądać jak najwięcej kina niezależnego, usilnie jednak przeszkadza mu w tym słabość do blockbusterów i seriali. Lubi pisać o wszystkim, co go otacza – zwłaszcza o popkulturze.

Kategorie

Rodzaje Wpisów

Najnowsze Wpisy