Pierwszy miesiąc nowego roku pełen jest wielu interesujących premier, które docierają do nas z niewielkim opóźnieniem zza granicy. Polscy dystrybutorzy przygotowali dla nas 25 repertuarowych nowości. w tym m.in. kontynuację „Kota w butach” od DreamWorks, długo oczekiwane „W trójkącie” Rubena Östlunda, zwycięzcę zeszłorocznej Złotej Palmy w Cannes, a także polaryzujący i pompatyczny „Babilon” Damiena Chazelle’a („La La Land”, „Whiplash”) czy najnowszy film Martina McDonagha, „Duchy Inisherin”. Zobaczcie, jak przedstawiają się premiery kinowe w styczniu 2023.

Premiery kinowe w styczniu 2023 – 5-6.01

Wystrzałowe wesele / Shotgun Wedding, reż. Jason Moore

PREMIERA: 5 stycznia 2023

PRODUKCJA: USA

DYSTRYBUCJA: Monolith

Nowa komedia romantyczna w reżyserii Jasona Moore’a („Pitch Perfect”, serial „Pogoda na miłość”) powstała na bazie scenariusza Marka Hammera („Romans na dwie noce”). „Shotgun Wedding” opowiada historię ekstrawaganckiej pary, której wesele zostaje zakłócone przez atak grupy porywaczy. Nowożeńcy, zmuszeni do walki ramię w ramię z przestępcami w celu ochrony rodzin, odkrywają na nowo łączące ich uczucie, które w ostatnim czasu uległo sporemu zatarciu. W obsadzie m.in. Jennifer Lopez, Josh Duhamel, Lenny Kravitz oraz Jennifer Coolidge. Film kręcono w USA i Dominice Republikańskiej. „Wystrzałowe wesele” trafi na Amazon Prime Video 27 stycznia.

Ciekawostka – pierwotnie w główną rolę męską, Toma, miał wcielić się Ryan Reynolds, aktor opuścił jednak projekt na etapie negocjacji. Następnie angaż otrzymał Armie Hammer, jednak on również zmuszony był pożegnać się z rolą ze względu na głośne kontrowersje związane z wyciekiem niepokojącej, prywatnej, online’owej korespondencji aktora sprzed roku. Josh Duhamel jest więc trzecim wyborem obsadowym w głównej roli.

Kot w butach: Ostatnie życzenie / Puss in Boots: The Last Wish, reż. Joel Crawford

PREMIERA: 6 stycznia 2023

PRODUKCJA: USA

DYSTRYBUCJA: United International Polska

Nowy film studia DreamWorks to kontynuacja pierwszego „Kota w butach” z 2011 roku – spin-offu „Shreka”, który co prawda sprzedał się bardzo dobrze, ale pozostał ostatnim filmem z uniwersum „Shreka” na ponad dekadę. „Ostatnie życzenie” weszło do amerykańskich kin szturmem pod koniec zeszłego roku, zaliczając bardzo dobry box-office (zwłaszcza gdy spojrzymy, że konkuruje bezpośrednio z drugim „Avatarem”) i – co ważniejsze – rewelacyjny odbiór widowni i krytyki, z miejsca stając się jedną z najlepiej ocenianych animacji 2022 roku. Film zdobył już nominację do Złotego Globu i wszystko wskazuje na to, że włączy się również do walki o Oscara, gdzie będzie konkurował bezpośrednio z „To nie wypanda” i „Pinokiem” Guillermo Del Toro.

„The Last Wish” opowiada historię tytułowego kota, który – nie zdając sobie z tego sprawy – wykorzystał już osiem z dziewięciu swoich żyć. Wyrusza więc na wyprawę w poszukiwaniu mitycznej gwiazdy spełniającej życzenia, aby przedłużyć swój żywot. W drodze jego losy ponownie krzyżują się m.in. z byłą ukochaną, Kitty Kociłapką, a także nowymi postaciami – przybłędą Peritto czy złowieszczą Złotowłosą wraz z trzema niedźwiedziami. Film wyreżyserował Joel Crawford („Krudowie 2: Nowa era”) na podstawie scenariusza Paula Fishera („LEGO® NINJAGO: FILM”). W oryginalnej wersji dźwiękowej głosu głównemu bohaterowi ponownie użyczył Antonio Banderas, w obsadzie znaleźli się również m.in. Salma Hayek oraz Florence Pugh. W polskim dubbingu do roli Kota w butach powraca Wojciech Malajkat. „Ostatnie życzenie” to drugi po „The Bad Guys” film DreamWorks z tego roku, który wykorzystuje nową dla studia technikę animacji, mieszając obiekty renderowane w 3D z odręcznymi malunkami. Efekt możecie zobaczyć w poniższym zwiastunie.

Naszą recenzję przeczytacie tutaj: „Kot w butach: Ostatnie życzenie” – najlepsza animacja od lat [RECENZJA]

Na twoim miejscu, reż. Antonio Galdamez Munoz

PREMIERA: 6 stycznia 2023

PRODUKCJA: Polska

DYSTRYBUCJA: Next Film

„Na twoim miejscu” koncentruje się na Kaśce i Krzyśku – młodym, odnsoszącym sukcesy małżeństwie z mieszkaniem w malowniczej okolicy, w którym zamieszkują wraz z synem. Życie pary nie jest jednak usłane różami – większość dni spędzają na kłótniach, a ich wspólne życie małżeńskie powoli chyli się ku upadkowi. Wszystko zmienia się jednak, gdy nieoczekiwanie Kaśka budzi się w ciele Krzyśka i odwrotnie. Małżonkowie zmuszeni są współpracować, aby odnaleźć się w osobliwej sytuacji i przejąć swoje wzajemne obowiązki, dzięki czemu oboje nabierają perspektywy na życie partnera, co uczy ich większej empatii w zmaganiach życia codziennego.

Komedię romantyczną wyreżyserował Antonio Goldamez Munoz (serial „Artyści”) na podstawie scenariusza Łukasza Światowca („Planeta singli”, „Juliusz”) oraz Anny Bielak (serialowy „Król”). W obsadzie m.in. Paulina Gałązka, Miron Jagniewski, Maria Pakulnis oraz Magdalena Lamparska.

W trójkącie / Triangle of Sadness, reż. Ruben Östlund

PREMIERA: 6 stycznia 2023

PRODUKCJA: Szwecja, Wielka Brytania, Francja, Niemcy

DYSTRYBUCJA: Gutek Film

Zwycięzca Złotej Palmy na zeszłorocznym festiwalu filmowym w Cannes to czarna komedia wyreżyserowana i napisana przez Rubena Östlunda („The Square”), będąca satyrą na życie najbogatszych. Fabuła koncentruje się na grupie wczasowiczów, którzy zostają zmuszeni do współpracy po zatonięciu luksusowego jachtu. Wśród pasażerów znajduje się m.in. młoda para ze świata mody, Carl i Yaya (Harris Dickinson oraz przedwcześnie zmarła Charlbi Dean), ekscentryczny, mający problem z alkoholem kapitan (Woody Harrelson), skłonny do polemiki, podstarzały enterpreneuer Dimitry (Zlatko Buric) oraz rezolutna posługaczka Abigail, która, na skutek niecodziennych wydarzeń, odwraca hierarchię społeczną wśród rozbitków (nominowana do Złotego Globu Dolly De Leon).

„Triangle of Sadness” spotkało się ze świetnym przyjęciem krytyki i widowni, zdobywając nominacje nie tylko do Złotych Globów (poza nominacją dla Dolly De Leon, film został także wyróżniony jako jedna z najlepszych komedii minionego roku), ale i do Critics’ Choice Awards oraz Satelit. Ruben rozbił też bank Europejskich Nagród Filmowych, zdobywając aż trzy nagrody – dla najlepszego filmu, reżysera i scenarzysty, wyróżniony za swoją rolę został również Zlatko Buric. Dotychczasowy sukces filmu na licznych rozdaniach najpewniej przełoży się również na oscarowe nominacje w kategoriach obsadowych (coraz silniejsza w sezonie staję się De Leon) oraz za najlepszy scenariusz, niewykluczone jest również zawarcie „W trójkącie” w dziesiątce najlepszych filmów roku. Film miał polską premierę na Nowych Horyzontach, z miejsca stając się jednym z największych hitów zeszłorocznej edycji festiwalu.

Premiery kinowe w styczniu 2023 – 13.01

Godland, reż. Hlynur Pálmason

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: Dania, Islandia, Francja, Szwecja

DYSTRYBUCJA: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Skandynawski dramat w reżyserii Hlynura Pálmasona („Zimowi bracia”, „Biały, biały dzień”) opowiada historię młodego, luterańskiego księdza Lucasa, który zmierza do nowej parafii wbrew niesprzyjającym warunkom pogodowym. Jego wędrówka, którą obserwujemy w rzucie kamery 6:9, obejmuje przeprawę przez liczne zimne strumienie, szmaragdowe mchy i inne przeszkody surowej przyrody Skandynawii. Lucasowi w przeprawie towarzyszy lokalny, konserwatywny przewodnik Ragnar, który notorycznie ściera się światopoglądowo z o wiele bardziej swawolnym, często przejawiającym kolonizatorskie zapędy młodzieńcem. Lucas – nie rozstając się ze swoją ciężką kamerą – fotografuje egzotyczne otoczenie, zachwycony dzikim pięknem Islandii. Nie zdaje sobie sprawy, że wkrótce czeka go niezwykle ciężka próba wiary, które zrewiduje jego poglądy na świat.

W główne role wcielili się Ingvar Sigurðsson oraz Elliott Crosset Hove. „Godland” zadebiutował na zeszłorocznym festiwalu w Cannes, gdzie spotkał się z dobrym przyjęciem krytyki, podobnie jak na późniejszej premierze w Toronto i na wrocławskich Nowych Horyzontach.

Gra fortuny / Operation Fortune: Ruse de guerre, reż. Guy Ritchie

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: USA, Chiny

DYSTRYBUCJA: Monolith

Nowy obraz w reżyserii Guya Ritchiego („Przekręt”, „Dżentelmeni”) finalnie dociera na ekrany po długiej obsuwie, spowodowanej głośnymi kontrowersjami przed premierą. Początkowo „Gra fortuny” miała trafić do kin na początku zeszłego roku, jednak studio zdecydowało się schować film do szuflady z powodu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Dlaczego? Otóż w „Operation Fortune” głównym przeciwnikiem bohaterów jest ukraińska mafia, co wydało się w złym guście zważywszy na kontekst wojenny. Początkowo pojawiły się pogłoski, że STXFilms, międzynarodowy dystrybutor, zleci przemontowanie lub nawet dokrętki, aby pozbyć się problemu, ostatecznie jednak… stanęło na niczym i film trafia do kin po prostu z opóźnieniem. Mówiło się o dystrybucji czysto streamingowej, ale potencjał komercyjny projektu uznano za zbyt obiecujący. Tym samym fani Guya Ritchiego mogą odetchnąć z ulgą i udać się na przedpremiery, które rozpoczną się już w weekend 7-8 stycznia.

Fabuła, jak to u Ritchiego, nie jest specjalnie skomplikowana. Agent M16 (Jason Statham), zwerbowany przez międzynarodową grupę wywiadowczą „Five Eyes”, łączy siły z ekspertem CIA (Josh Hartnett), aby powstrzymać transakcję sprzedaży śmiercionośnej broni. W obsadzie znaleźli się również Aubrey Plaza, Hugh Grant oraz Cary Elwes.

M3GAN, reż. Gerard Johnstone

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: USA

DYSTRYBUCJA: United  International Polska

Nowy film w reżyserii Gerarda Johnstone’a (serial „Nowe legendy o Małpim Królu”) powstały na bazie scenariusza Akeli Cooper („Wcielenie”, „American Horror Story: Roanoke”) opowiada o tytułowej lalce imitującej człowieka – M3GAN – która, po wyjściu z fabryki produkcyjnej, zaczyna prowadzić samodzielne życie. Humanoid nawiązuje bliższą relację z sierotą Gemmą i postanawia za wszelką cenę chronić ją przed złem, buntując się tym samym wobec swojego stwócy. Jednym z głównych producentów „M3GAN” jest James Wan, który był również pomysłodawcą historii wraz ze swoim studiem Atomic Monster Productions.

Film początkowo miał otrzymać kategorię wiekową R, jednak zdecydowano się na przemontowanie historii do wymogów PG-13. Reżyser, Gerard Johnstone, zapewnia, że fabuła na tym nie ucierpiała – w obecnej wersji „M3GAN” jest po prostu bardziej straszne, niż brutalne. Wan zapowiada film jako społeczny komentarz połączony z czarną komedią, co – jak widać po pierwszych opiniach – bardzo wstrzeliło się w gusta krytyków; na ten moment to najlepiej oceniana premiera 2023 roku (73/100 w serwisie Metacritic). Ciekawa jest również technologia zastosowana przy przeniesieniu na ekran tytułowej lalki – motion-capture M3GAN udzieliła Armie Donald, a głosu udzieliła jej Jenna Davis.

Lunana. Szkoła na końcu świata / Lunana: A Yak in the Classroom, reż. Pawo Choyning Dorji

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: Bhutan, Chiny

DYSTRYBUCJA: Aurora Films

Bhutański kandydat do Oscara z roku 2021 dosyć niespodziewanie dostał się do piątki nominowanych w kategorii „Najlepszy film międzynarodowy” na zeszłorocznych Oscarach, a teraz dotarł też i na polskie ekrany. „Lunana” opowiada historię młodego nauczyciela i początkującego piosenkarza, Ugyena, który udaje się do tytułowej „szkoły na końcu świata”, aby podjąć się edukacji młodych podopiecznych zamieszkujących tytułową Lunanę – kompletnie odciętą od cywilizacji wioskę położoną w głąb bhutańskiej dziczy. Ugyen zmuszony będzie przystosować się do nowych warunków, aby zostać jak najlepszym nauczycielem dla swoich uczniów. Film jest reżyserskim debiutem Pawo Choyninga Dorija. „Lunana” to pierwszy w historii film z Bhutanu nominowany do Oscara.

Ślub doskonały, reż. Nick Moran

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: Polska

DYSTRYBUCJA: Kino Świat

Komedia romantyczna w reżyserii Nicka Morana, brytyjskiego aktora, dla którego jest to pierwszy film wyreżyserowany w Polsce – wcześniej miał na koncie m.in. średnio przyjęte zagraniczne dramaty „Creation Stories” i „The Kid”. Jak to się stało, że Moran nakręcił polski rom-com – nie mam bladego pojęcia, internet też nie zawiera żadnych informacji. Pewien z komentującyh na filmwebie wskazał, że najpewniej jest to polska adaptacja brytyjskiej sztuki „Perfect Wedding”, ale materiały promocyjne milczą na ten temat. W każdym razie nie ważne jak do tego doszło, ważne, że się stało – „Ślub doskonały” to szalona komedia koncentrująca się wokół tytułowego ślubu, gdzie – jak to w polskiej komedii – nic nie idzie po myśli bohaterów, co prowadzi do wielu niespodziewanych wydarzeń i, jakżeby inaczej, zabawnych sytuacji. W obsadzie m.in. Ewa Kasprzyk, Adam Woronowicz, Piotr Głowacki, Magdalena Lamparska i Aleksandra Popławska.

Świat Bustera / Buster: Oregon Mortensen, reż. Martin Miehe-Renard

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: Dania

DYSTRYBUCJA: Filmowa Warszawa

Opowieść o jedenastoletnim chłopcu Busterze, który uwielbia swoje życie – jako urodzony optymista wie, że zawsze trzeba zachować głowę w górze, nawet mimo kłód rzucanych pod nogi przez los. Buster służy również dobrym przykładem swojej rodzinie, w tym kulejącej siostrze i nie-tak-optymistycznym rodzicom, a także przyjacielowi – panu Larsenowi – który, podobnie jak Buster, marzy o karierze „mistrza magii”. Film jest remake’iem familijnego klasyka z 1984 roku w reżyserii Billiego Augusta, opartego o duńską sztukę pod tym samym tytułem autorstwa Bjarnego Reutera.

Wilcze stado / Neugdaesanyang, reż. Hong-seon Kim

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: Korea Południow

DYSTRYBUCJA: Mayfly

Mający polską premierę podczas zeszłorocznego Splat! Film Festu, „Wilcze stado” przenosi nas na pokład pełen koreańskich skazańców transportowanych z Filipin, na którym dochodzi do rewolty. Wyswobodzeni kryminaliści zaczynają masowo atakować pilnujących ich funkcjonariuszy policji, co prowadzi do wybuchu niekończącej się krwawej jatki gdzieś pośrodku Morza Filipińskiego. Zarówno przestępcy, jak i policja nie wiedzą jednak, że czyha na nich o wiele groźniejsze zagrożenie niż wzajemne waśnie.

Yuku i magiczny kwiat / Yuku et la fleur de l’Himalaya, reż. Arnaud Demuynck, Rémi Durin

PREMIERA: 13 stycznia 2023

PRODUKCJA: Belgia, Francja, Szwajcaria

DYSTRYBUCJA: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Fabuła „Yuku i magicznego kwiatu” koncentruje się wokół tytułowej myszki, zamieszkującej wraz z rodziną piwnicę wielkiego zamku. Pewnego dnia Yuko dowiaduje się, że jej babcia jest w pilnej potrzebie magicznego kwiatka z Himalajów. Wyrusza więc w pełną niebezpieczeństw podróż, w trakcie której najskuteczniejszą bronią okaże się zabrane z domu ukulele oraz zapamiętane z piwnic zamku zagadki, będące sensacją dla dzikiej fauny. Wkrótce do kampanii Yuko dołączą się również Lis, Lisica oraz Królik. Aby dostać się do obiecanego babci kwiatu, Yuku zmuszona będzie stawić czoła groźnemu Wilkowi pilnującego gór. Film był jedną z najchętniej oglądanych propozycji podczas zeszłorocznej edycji festiwalu Kino Dzieci.

Premiery kinowe w styczniu 2023 – 20.01

Babilon / Babylon, reż. Damien Chazelle

PREMIERA: 20 stycznia 2023

PRODUKCJA: USA

DYSTRYBUCJA: United International Polska

Nowy, długo oczekiwany obraz Damiena Chazelle’a („Whiplash”, „La La Land”, „Pierwszy człowiek”) nazywany jest ponad trzygodzinną epopeją koncentrującą się na momencie dziejowym w historii Hollywood, jakim jest przejście z filmów niemych na dźwiękowe pod koniec lat 20-tych XX wieku. Chazelle uważnie eksploruje ten okres, wskazując na niepohamowaną deprawację i dekadencję towarzyszące rozwojowi Krainy Snów. „Babilon” to opowieść o narodzinach i upadku wielkich ambicji pierwszych gwiazd Hollywood, a wszystko to – jak to u Chazelle’a – skąpane jest w wybitnej warstwie audiowizualnej. Mimo mieszanego odbioru widowni i krytyki (z początku metascore „Babilonu” oscylowało w granicach 50-55, teraz jednak wyszło na solidne 61 i znaczek świeżości), widzowie zgodnie zachwyceni są tym, jak ten film doskonale brzmi i wygląda, co przełożyło się na masę technicznych nominacji w sezonie nagród, m.in. przez Złote Globy, Critics’ Choice Awards i Satelity.

W obsadzie Margot Robbie, Brad Pitt, Diego Calva, Jean Smart oraz Tobey Maguire. Film otrzymał kosmiczny jak na tego typu produkcję budżet w wysokości 80 milionów dolarów, jednak w cieniu konkurencji „Avatara” i przez mieszane pierwsze opinie, wraz z pierwszą w historii Chazelle’a kategorią wiekową R, okazał się sporą finansową klapą, zarabiając na ten moment jedynie 11 milionów na amerykańskim rynku. Być może zmieni się to, gdy film otrzyma szeroką, międzynarodową dystrybucję na przestrzeni całego miesiąca.

Duchy Inisherin / Banshees of Inisherin, reż. Martin McDonagh

PREMIERA: 20 stycznia 2023

PRODUKCJA: Irlandia, USA, Wielka Brytania

DYSTRYBUCJA: Disney

Nowy film wyreżyserowany i napisany przez Martina McDonagha („Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj”, „Trzy Billboardy za Ebbing, Missouri”) to jeden z najmocniejszych graczy tegorocznego sezonu nagród. „Duchy Inisherin” opowiadają historię dwojga wieloletnich przyjaciół, Pádraica (Colin Farrell) oraz Colma (Brendan Gleeson), mieszkających na malowniczej wyspie położonej na zachód od wybrzeży Irlandii. Gdy pewnego dnia Colm niespodziewanie zrywa kontakty z Pádraiciem, mężczyzna za wszelką cenę próbuje dociec, co się stało, w czym pomaga mu siostra Siobhán (Kerry Condon) i zaprzyjaźniony młodzieniec Dominik (Barry Keoghan). Jego wysiłki spełzają jednak na niczym, a Colm tylko coraz bardziej zamyka się w swojej skorupie, co prowadzi do nieoczekiwanego przebiegu dalszych wydarzeń.

„Banshees of Inisherin” określane są jako opowieść o rozpadzie przyjaźni i samotności w męskim świecie. Film zebrał rewelacyjne recenzje widowni i krytyki (Metascore: 87/100) oraz masę nominacji do międzynarodowych nagród, w tym aż rekordową liczbę 8 nominacji do Złotych Globów – najwyższy wynik od czasu „Wzgórza nadziei” z 2003 roku. Chwalona jest reżyseria, scenariusz, obsada (z Farrellem i Condon na czele – ta druga jest zresztą faworytką do statuetki za najlepszą aktorkę drugoplanową na Oscarach) i warstwa techniczna, w tym przede wszystkim muzyka autorstwa Cartera Burwella. Film miał swoją światową premierę na festiwalu w Wenecji, gdzie Colin Farrell otrzymał wyróżnienie Volpi Cup dla najlepszego aktora, nagrodzony został również scenariusz McDonagha.

Fenomen, reż. Małgorzata Kowalczyk

PREMIERA: 20 stycznia 2022

PRODUKCJA: Polska

DYSTRYBUCJA: Next Film

Film dokumentalny opowiadający o życiu Jurka Owsiaka, twórcy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Kowalczyk eksploruje życie aktywisty, począwszy od jego hipisowskich początków aż po ogromny społeczny sukces, jakim z czasem stał się WOŚP. W „Fenomenie” dowiemy się nie tylko, jak bohater wpadł na pomysł powołania orkiestry, ale również, z jakimi przeciwnościami musiał się zmierzyć, aby powołać swoje szalone przedsięwzięcie do życia. Dokument Małgorzaty Kowalczyk to przekrój ponad 30 lat istnienia WOŚPu ze wszystkimi ważnymi wydarzeniami towarzyszącymi tej inicjatywie, takimi jak wieloletni hejt skierowany w Owsiaka oraz głośna śmierć prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza, po której szef WOŚPu na moment ustąpił ze swojego stanowiska. Film zahacza również o kwestię Przystanku Woodstock, opowiadając o kulisach przeniesienia idei tego festiwalu do Polski.

Mumie / Mummies, reż. Juan Jesus

PREMIERA: 20 stycznia 2022

PRODUKCJA: Hiszpania

DYSTRYBUCJA: Warner Bros. Discovery

Hiszpańska animacja w reżyserii Juana Jesúsa Garcii Galochy („scenograf „Tediego i poszukiwaczy zaginionego miasta”), do której scenariusz napisali Jordi Gasull (również pracujący przy „Tedich”) oraz Javier López Barreira („Odlotowa przygoda”). „Mumie” to zabawna, rodzinna przygoda śledząca losy trzech mumii, które przypadkiem wkroczyły do współczesnego świata, przenosząc się na ulice Londynu. Będą musiały one zaadaptować się do nowych warunków i pracować zespołowo, aby odnaleźć się w trudnych warunkach i wrócić do swoich czasów. W tym celu mumie wyruszą na poszukiwanie pradawnego pierścienia należącego do rodziny królewskiej, który znajduje się w kolekcji ambitnego archeologa, lorda Carnaby’ego.

Niebezpieczni dżentelmeni, reż. Maciej Kawalski

PREMIERA: 20 stycznia 2022

PRODUKCJA: Polska

DYSTRYBUCJA: Kino Świat

Polska komedia kryminalna w reżyserii debiutanta, Macieja Kawalskiego, to szalona historia o czterech ikonach polskiej literatury XX wieku – Tadeuszu Boyu-Żeleńskim (Tomasz Kot), Stanisławie „Witkacym” Witkiewiczu (Marcin Dorociński), Bronisławie Malinowskim (Wojciech Mecwaldowski) oraz Josephie Conradzie (Andrzej Seweryn), którzy budzą się razem po zakrapianej alkoholem parapetówce w chatce Witkacego, gdzie znajdują… zwłoki niewiadomego pochodzenia mężczyzny. Film przenosi nas do Zakopanego roku 1914, gdzie cała czwórka będzie musiała ściśle współpracować, aby ustalić, co dokładnie wydarzyło się zeszłej nocy i oczyścić się z zarzutów. Jednocześnie tytułowi „dżentelmeni” cały czas zmagają się z niemożebnym kacem. Rozpoczyna się wyścig z czasem, w trakcie którego losy bohaterów skrzyżują się nie tylko z organami sprawiedliwości, ale i innymi słynnymi przedstawicielami zakopiańskiej bohemy.

Światowa premiera „Niebezpiecznych dżentelmenów” odbyła się na zeszłorocznym 38. Warszawskim Festiwalu Filmowym, podczas którego obraz Kawalskiego spotkał się z wysoce entuzjastycznym przyjęciem widowni, zdobywając jedną z prestiżowych nagród publiczności. Film określany jest jako polska, osadzona w epoce wariacja na temat „Kac Vegas”. Chwalony jest humor i obsada z Dorocińskim na czele, a w której znaleźli się również m.in. Grzegorz Mielczarek, Łukasz Simlat, Michał Czernecki i Sebastian Stankiewicz.

Naszą recenzję przeczytacie tutaj: Niebezpieczni dżentelmeni. O czterech takich, co poszli w miasto [RECENZJA PRZEDPREMIEROWA] [38. WFF]

Till, reż. Chinonye Chukwu

PREMIERA: 20 stycznia 2022

PRODUKCJA: USA

DYSTRYBUCJA: Forum Film Poland

Film biograficzny w reżyserii Chinoyue Chukwu (serial „Sorry for Your Loss”) przenoszący nas do Missisipi 1955 roku i opowiadający historię tytułowej Mamie Till, kobiety, która podejmuje desperacką walkę w imię sprawiedliwości po śmierci swojego syna, Emmetta. Czternastoletni Emmett, przebywając na wakacjach u kuzynów z Południa, dopuścił się drobnego żartu w stosunku do białej kobiety, w konsekwencji czego został brutalnie zamordowany. Mamie Till szybko przekuwa żałobę w działanie, rozpoczynając aktywistyczne starcia na tle rasowym Ameryki lat 60-tych XX wieku.

„Till” miało swoją światową premierę podczas Festiwalu Filmowego w Nowym Jorku, gdzie zdobył wysokie oceny krytyków; National Board of Review nazwało obraz Chinoye Chukwu jednym z najlepszych filmów zeszłego roku. Chwalona jest przede wszystkim zjawiskowa rola Danielle Deadwyler, która wcieliła się w tytułową matkę; Deadwyler jest zresztą jedną z mocnych kandydatek do tegorocznej nominacji oscarowej. Autorem muzyki jest polski kompozytor Abel Korzeniowski („Zwierzęta nocy”).

Zadziwiający kot Maurycy / The Amazing Maurice, reż. Toby Genkel

PREMIERA: 20 stycznia 2022

PRODUKCJA: Niemcy, Wielka Brytania

DYSTRYBUCJA: Kino Świat

Ekranizacja powieści „Zadziwiający kot Maurycy i jego edukowane gryzonie” autorstwa Sir Terry’ego Pratchetta w reżyserii Toby’ego Genkela („Ups! Arka odpłynęła”, „Riko prawie bocian”) na bazie scenariusza Terry’ego Rossio („Shrek”, seria „Piraci z Karaibów”). Tytułowy kot Maurycy to pomysłowy krętacz, który wędruje od miasta do miasta, naciągając ludzi na rzekomą „plagę szczurów”, którą okiełznać może jedynie znajdujący się w posiadaniu Maurycego magiczny flet. W rzeczywistości jednak szczury wchodzące w skład plagi to dobrzy kumple Maurycego, którzy pomagają mu w ten sposób bezwstydnie się bogacić. Interes kwitnie jednak do czasu, gdy na horyzoncie pojawia się niebezpieczna konkurencja w postaci opryszków, których oszustwo wychodzi spod kontroli, stając się realnym zagrożeniem dla mieszkańców miasta. Maurycy i jego gryzonie połączą siły z córką burmistrza, Mellisą, aby zaniechać tragedii.

Film w swojej oryginalnej wersji językowej zebrał imponującą obsadę dubbingową. Głosy postaciom użyczyli m.in. Hugh Laurie, Emilia Clarke, Himesh Patel oraz Gemma Arterton. Podczas swojej ograniczonej dystrybucji w Wielkiej Brytanii „Zadziwiający kot Maurycy” zdobył zarówno uznanie krytyków, jak i spadkobierców praw do ekranizacji prozy Pratchetta.

Premiery kinowe w styczniu 2023 – 27.01

Chleb i sól, reż. Damian Kocur

PREMIERA: 27 stycznia 2023

PRODUKCJA: Polska

DYSTRYBUCJA: Kino Świat

Zdobywca nagrody „Horyzonty” na Międzynarodowym Festiwalu w Wenecji. „Chleb i sól” to reżyserski debiut Damiana Kocura, który osiągnął spory sukces również na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zdobywając trzy wyróżnienia: Nagrodę Dziennikarzy, Jury Młodzieżowego oraz Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, brał również udział w konkursie głównym. Fabuła koncentruje się na Tymku, młodym pianiście, studencie Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, który wraca na wakacje do swojej rodzinnej miejscowości. Czekają tam na niego matka, młodszy brat i kumple z osiedla. Tymek staje się świadkiem nakręcającej się spirali konfliktu na tle rasowym między lokalną społecznością, a pracownikami nowo otwartej budki z kebabem, co prowadzi do tragicznych skutków.

Film zainspirowany jest prawdziwymi wydarzeniami, a obsada – w skład której wchodzą m.in. Tymoteusz Bies, Jacek Bies, Nikola Raczko, Dawid Piejko i Nadim Suleiman – niemal w całości składa się z naturszczyków. Przy pisaniu scenariusza Kocurowi pomagała Marta Konarzewska („#WSZYSTKOGRA”, „Nina”). „Chleb i sól” kręcono w Opolu i Strzelcach Opolskich.

Zamek / Pilis, reż. Lina Luzyte

PREMIERA: 27 stycznia 2023

PRODUKCJA: Litwa, Irlandia

DYSTRYBUCJA: Filmowa Warszawa

Monika jest trzynastolatką, która od zawsze marzy o karierze muzycznej. Zmuszona do przeprowadzki do Dublina wraz z mama i babką, szybko szuka okazji, aby wyeksponować swoj talent. Gdy udaje jej się zagrać na lokalnym pogrzebie, Monika wraz z rodziną dostaje zaproszenie od starszego mężczyzny do wystąpienia w „Zamku”, legendarnym teatrze. Matka Moniki nie wierzy w sukces córki i decyduje się sprzedać jej instrument, próbując wpoić podopiecznej realistyczne cele. Dziewczyna nie daje jednak za wygraną, zdeterminowana by zrobić wszystko, aby tylko spełnić zamierzone cele i zawalczyć o swoją przyszłość. „Zamek” to nowy obraz litewskiej reżyserii Liny Lužytė („Wstrzymaj oddech”), która napisała również scenariusz. W filmie wystąpiła m.in. polska aktorka Martyna Peszko.

Pokusa, reż. Maria Sadowska

PREMIERA: 27 stycznia 2023

PRODUKCJA: Polska

DYSTRYBUCJA: Monolith

Nowy obraz w reżyserii Marii Sadowskiej („Dziewczyny z Dubaju”) koncentruje się na Inez, ambitnej dziewczynie marzącej o karierze dziennikarki. Gdy Inez dostaje pracę w popularnym serwisie śledzącym życie sportowców i celebrytów, zdaje się jej, że złapała pana Boga za nogi i w końcu rozpocznie życie pełne karierowych sukcesów, o którym tak marzyła. Bańka iluzji szybko pęka, gdy Inez zaznajamia się bliżej ze swoim szefem, szowinistycznym Filipem, oraz narcystycznym Maksem, piłkarzem, o którym dziewczyna ma zrealizować swój pierwszy materiał. To, co zobaczy, już na zawsze zmieni jej postrzeganie wyższych sfer – a jednocześnie młoda dziennikarka będzie musiała zadecydować, czy zachować to wszystko dla siebie, czy znaleźć w sobie odwagę i wywołać skandal na narodową skalę.

W obsadzie m.in. Helena Englert, Piotr Stramowski, Andrea Preti, Joanna Liszowska oraz Piotr Głowacki. „Pokusa” jest ekranizacją książki Edyty Folwarskiej, która współtworzyła również scenariusz wraz z Tomaszem P. Chenczkiem.

Mężczyzna imieniem Otto / A Man Called Otto, reż. Marc Forster

PREMIERA: 27 stycznia 2023

PRODUKCJA: USA, Szwecja

DYSTRYBUCJA: United International Polska

Remake szwedzkiego kandydata do Oscara z 2015 roku, „Mężczyzny imieniem Ove”, podobnie jak oryginał oparty o powieść Fredrika Backmana. Film opowiada o tytułowym Otto (Tom Hanks), 60-latku, który nie może pogodzić się ze śmiercią żony, przez co zamknął się na świat pod maską zrzędliwego starca. Jego życie do góry nogami przewraca pojawienie się nowych sąsiadów, dzięki którym Otto na nowo nabiera chęci do życia i stopniowo przepracowuje przedwczesne odejście ukochanej. Komediodramat reżyseruje Marc Forster („Chłopiec z latawcem”, „Marzyciel”) na podstawie scenariusza Davida Magee’ego („Życie Pi”). Poza Hanksem w obsadzie znaleźli się również m.in. Rachel Keller, Manuel Garcia-Rulfo oraz Mariana Treviño.

Pimi z Krainy Tygrysów / Il Ragazzo e la Tigre

PREMIERA: 27 stycznia 2023

PRODUKCJA: Włochy

DYSTRYBUCJA: Best Film

Włoski familijny film przygodowy w reżyserii Brando Quilliciego (dokumentalista odpowiedzialny m.in. za „Tajemnice zaginionej królowej Egiptu” i „Nefertiti i zaginioną dynastię”) na podstawie scenariusza Hugh Hudsona („Marzyłem o Afryce”) oraz Ruperta Thomsona. Śledzimy losy osieroconego Balmaniego, który ratuje małego tygryska, tytułowego Pimiego, przed kłusownikami. Nowi przyjaciele wyruszają w długą i niebezpieczną podróż do odległego sanktuarium w poszukiwaniu schronienia. Między chłopcem a Pimim tworzy się wyjątkowa więź, która pomoże im pokonać wszystkie przeszkody czyhające w niebezpiecznych Himalajach. W polskiej wersji językowej udział wzięli m.in. Maja Ostaszewska, Paweł Szymański oraz Piotr Tołoczko.

Oto wszystkie premiery kinowe w styczniu 2023. Na jakie filmy czekacie najbardziej? A może już coś widzieliście? Dajcie znać w komentarzach!

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij!

Facebook
Twitter
Pocket
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

O Autorze

Picture of Robert Solski

Robert Solski

Student czwartego roku polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i eskapista, który tak samo jak filmy pożera książki, a ostatnio też coraz częściej gra – i wirtualnie, i planoszowo. Stara się oglądać jak najwięcej kina niezależnego, usilnie jednak przeszkadza mu w tym słabość do blockbusterów i seriali. Lubi pisać o wszystkim, co go otacza – zwłaszcza o popkulturze.

Kategorie

Rodzaje Wpisów

Najnowsze Wpisy