Kącik Popkultury

Szukaj
Close this search box.

Musical „Six” – królowe przejmują Polskę!

Co otrzymamy, jeśli połączymy lekcję historii z największymi gwiazdami popkultury oraz sceną teatralną? Odpowiedź brzmi – musical „Six”!

5 września w warszawskim teatrze Syrena miała miejsce konferencja prasowa polskiej prapremiery jednego z największych tytułów granych obecnie na West Endzie oraz Broadwayu. Niesamowita muzyka, temperament bohaterek oraz format talent show to przepis na sukces, który przyniósł twórcom libretta – Toby’emu Marlow i Lucy Moss – międzynarodową sławę, a sześć śpiewających królowych już wkrótce spróbuje podbić serca polskiej publiczności.

Six
Musical „Six”

O czym jest „Six”?

Twórcy „Six” przedstawili żony Henryka VIII jako diwy muzyki pop, a spektakl ma formę koncertu – partnerki władcy wyśpiewują swoje historie. To przykład zamiany „history” w „herstory”, czyli oddania głosu pomijanym do tej pory kobietom. Muzyczną inspirację dla „SIX” stanowią przeboje Beyoncé, Adele czy Alicii Keys.

Ten tytuł zabiera nas do świata, o którym żony Henryka VIII mogły tylko pomarzyć… do feminizmu, a także pozwala im, aby wreszcie zabrały głos. Co jednak jest ogromną zaletą musicalu – nie ukazuje on kobiet jedynie jako ofiary oraz istoty nieskalane, ale jako prawdziwych ludzi ze wszelkimi wadami i zaletami. Feminizm jest w spektaklu bardzo mocno zakorzeniony i stawia swoje bohaterki jako prawdziwe kobiety z krwi i kości, które mogą być złe, zazdrosne, nie bojące się swoich uczuć. Nic więc dziwnego, że reżyserię powierzono również kobiecie – Ewelinie Adamskiej-Porczyk, dla której będzie to debiut po drugiej stronie sceny.

W spektaklu pierwsze skrzypce odegra (a zarazem wcieli się w pierwszą żonę brutalnego króla) dobrze znana nam z małego ekranu Olga Szomańska, która wcieli się w Katarzynę Aragońską. Towarzyszyć jej będą również m.in. zwyciężczyni programu „The Voice of Poland” Marta Burdynowicz jako Jane Seymour oraz stała już bywalczyni teatru Syrena Anna Terpiłowska w roli Katarzyny Howard.

Przy okazji konferencji prasowej udało mi się porozmawiać z Jackiem Mikołajczykiem, który obecnie jest jedną z największych postaci w świecie polskiego musicalu. Co mówi nam o pracy nad tym tytułem oraz o przekładzie, którego sam dokonał?

Nie jest to łatwe, oczywiście, po pierwsze trzeba dostać prawa do tego tytułu i tu rzeczywiście musieliśmy trochę powalczyć oraz zapewnić autorów, że zrobimy wszystko tak jak należy. Cieszymy się, że udało nam się ich przekonać. Przede wszystkim ten musical jest bardzo trudny do przeniesienia w nieoryginalnej inscenizacji. Inscenizacja jest bardzo mocno wpisana w materiał. Jest to również musical bardzo znany widzom, nawet w Polsce, więc pozostanie w takiej zwartej, znanej widzom strukturze oraz wpisanie własnej propozycji kostiumów, świateł, scenografii to naprawdę było ogromne wyzwanie dla realizatorów, którzy chcieli pozostać w historii, pokazanej przy użyciu popkultury, ale również musieli szukać własnego języka, nieco odmiennego od tego co było na West Endzie. Mam wrażenie, że udało się wszystkim realizatorom z tego wybrnąć. Ja sam powiem, że jako tłumacz, jest to jeden z najbardziej stresujących momentów w mojej karierze, ponieważ naprawdę wszyscy znają te utwory, nawet z polskich coverów, jak na przykład ze Studia Accantus.

Six
Musical „Six”

Popkulturowa pułapka?

Jednak punktem, który wydaje się być najbardziej skomplikowanym, jest przetłumaczenie sztuki oraz nadanie jej słów, które będą opowiadać o XVI wiecznych kobietach ubranych w płaszczyk popkulturowych diw. Przypomnijmy, że w oryginalnym założeniu każda królowa ma swój popowy odpowiednik:

Katarzyna Aragońska – Beyoncé, Jennifer Lopez, Jennifer Hudson
Anna Boleyn – Miley Cyrus, Avril Lavigne, Lily Allen
Jane Seymour – Adele, Sia, Celine Dion
Anna z Kleve – Nicki Minaj, Rihanna
Katarzyna Howard – Britney Spears, Ariana Grande
Katarzyna Parr – Alicia Keys, Emeli Sandé

Jacek Mikołajczyk tak skomentował ten proces:

To jest ciekawe, ponieważ gdy spojrzeć na oryginalne teksty, one w warstwie językowej szukają dwuznaczności. One nie mówią językiem jedynie współczesnym, tylko balansują na granicy, na przykład Anna z Kleve jeździ furą, a nie beemwicą. To było duże wyzwanie, żeby znaleźć w języku polskim odpowiedniki oddające sens i naturę musicalu. W naszym języku niektóre odniesienia, anachronizmy brzmią często śmiesznie czy groteskowo, więc gra tutaj była bardzo trudna. Mam nadzieję, że udało mi się jakoś wybrnąć z tego tematu, a nawet powiem więcej, że nie tylko wybrnąć, ale że jest to po prostu dobrze zrobione.

Mówi się, że „gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść”. A jak będzie w przypadku sześciu królowych? Sprawdźcie sami! Premiera spektaklu została zaplanowana na 9 września 2023 roku. Tym samym „Six” otworzy również nowy sezon w teatrze Syrena.

Przeczytaj także: 6. Octopus FF: „Światłonoc”. Człowiek człowiekowi wiedźmą [RECENZJA]

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij!

Facebook
Twitter
Pocket
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

O Autorze

Joanna Tulo

Joanna Tulo

Jestem absolwentką Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Wśród moich zainteresowań znajdują się tajniki skrywane przez społeczeństwo, a także antropologia oraz terminy dotyczące szeroko pojętej kultury. Świat popkultury jest bardzo mi bardzo bliski i chętnie rozkładam go na czynniki pierwsze, co zastosowałam w moich pracach naukowych, które zawierały elementy analiz filmowych oraz teatralnych. Swoje umiejętności wykorzystuje w pracy z social mediami, storytellingiem oraz marketingiem. Przez rok mieszkałam w Nowym Jorku, gdzie miałam okazję znaleźć się w kolebce kultury popularnej oraz poznawać teatralne możliwości jakie daje Broadway.

Kategorie

Rodzaje Wpisów

Najnowsze Wpisy